کد مطلب: ۷۰۸۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴

هگل در چشم دشمنانش: باتای، لویناس، دلوز، دریدا


دیالکتیک هگلی از ابتدای ظهور خویش، بر اندیشه‌ی متفکران معاصر و پس از هگل تأثیرگذار بوده است. در اواخر قرن ۱۹ این تأثیر را می‌توان هم نزد هگلیان جوان (مانند مارکس و فویرباخ) و هم نزد آنان که به هگل ستیزی شهرت دارند (مانند نیچه و کی‌یرکه‌گور) مشاهده کرد. این تأثیرگذاری در قرن بیستم و به‌ویژه نزد متفکرانی که به «پست‌مدرن» مشهورند، به شکلی دیگر ادامه یافت. تمام این متفکران، بلااستثنا برای نقد مبانی مدرن، ابتدا به نقد عظیم‌ترین تجلی آن، یعنی فلسفه‌ی هگل، پرداختند و در نتیجه به‌عنوان متفکرانی ضدهگلی شهرت یافتند. اما در سطحی دیگر، واکاوی مبانی و خاستگاه‌های اندیشه‌ی این متفکران می‌تواند ریشه‌های دیالکتیکی-هگلی آن‌ها را، حتی در همان زمانی که به نقد هگل مشغول‌اند، آشکار سازد.

دوره‌ی آموزشی «هگل در چشم دشمنانش»، خواهد کوشید تا از این منظر به بازخوانی و واکاوی اندیشه‌های چهار متفکر مهم فرانسوی‌زبان منتقد هگل در قرن بیستم بپردازد: ژرژ باتای (۱۸۹۷-۱۹۶۲)، امانوئل لویناس (۱۹۰۶-۱۹۹۵)، ژیل دلوز (۱۹۲۵-۱۹۹۵) و ژاک دریدا (۱۹۳۰-۲۰۰۴). روشن است که مواجهه با این متفکران در این دوره، در چهارچوب خود رویکرد پست‌مدرن صورت نخواهد گرفت و تلاش می‌شود تا حتی‌الامکان، تمامی این متفکران به‌طور خاص، و اندیشه‌ی پست‌مدرن فرانسوی به‌طور عام، در پرتو نسبتشان با هگل و چه بسا از منظری هگلی بازخوانی شود. بدین معنا، هدف از این دوره تحلیل و بررسی فروپاشی هیولای هگلی در قرن بیستم، در عین ردیابی غنایمِ تکه‌پاره‌ی این «هگلِ فروپاشیده» نزد دشمنانش است.

این دوره با تدریس دکتر محمدمهدی اردبیلی در هفت جلسه، روزهای یکشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. آغاز آن ۲۲ آذرماه است. علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این دوره‌ی آموزشی تا ۱۵ آذرماه فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

 

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST