کد مطلب: ۷۱۷۲
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴

کتاب‌خوان کردن افراد یک‌شبه انجام نمی‌شود

ایسنا: این نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه ایران از روزگاران کهن سرزمین فرهنگ و اندیشه بوده است، اظهار کرد: در اینکه سرانه کتاب‌خوانی در ایران بدان سان که شایسته ایرانیان که مردمی با فرهنگ درخشان و پیشینه‌ای کهن هستند نیست، گمانی نمی‌توان داشت.

او با اشاره به پدید آمدن کتابخانه‌های بزرگ در روزگاران گوناگون در کشور، گفت: از گذشته‌های دور بسیار کسان در کار پدیدآوردن کتاب بوده‌اند و در گذشته کتاب در ایران آنچنان ارجمند بوده و گسترش و روایی داشته که هنرهای گوناگون هنری نیز در پیوند با کتاب پدید آمده است که می‌توان آن را هنر کتاب‌آرایی نامید.

کزازی در ادامه با بیان اینکه در بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز سرانه کتاب‌خوانی چندان بالا نیست، گفت: بیگانگی با کتاب پدیده‌ای جهانی است و من نمی‌خواهم چرایی این پدیده زیانبار را که یکی از نمونه‌های آسیب‌شناختی در فرهنگ‌ها و جامعه‌های کنونی است بشکافم و تنها بدین نکته بسنده می‌کنم که روزگار ما روزگار شتاب و آسیمگی (سرگردانی) است

این استاد ادبیات افزود: خواندن کتاب هم نیاز به زمان دارد و هم به آرامش، که این دو در این روزگار کمیاب است و از همین روی نیز گاه افراد از دیگر ابرازهای آگاهی‌رسانی که فناوری نو در دسترس نهاده است، بهره می‌برند.

او گفت: کسانی کتاب می‌خرند و کتاب می‌خوانند که دلبسته کتاب‌اند و آگاهانه و با گزینش به کتاب روی می‌آورند و آن را درمی‌یابند، زیرا می‌دانند که هیچ رسانه و ابزار دیگر فرهنگی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد و با آن همتراز و همپایه باشد.

کزازی در ادامه بیان کرد: ایرانیان کنونی چندان نیز ناکتاب‌خوان نیستند، زیرا اگر آمار چاپ و فروش کتاب را در ایران با این آمار در کشورهای دیگر بسنجیم خواهیم دید که از بسیاری کشورها این آمار بالاتر است، هرچند سرانه کتاب برای ما ایرانیان که از پیشتازان و پرچمداران فرهنگ و ادب و اندیشه و هنر در جهان بوده‌ایم بدان سان که می‌سزد و می‌شاید، نیست.

او سپس با بیان اینکه هفته کتاب انگیزه‌ای برای بالا بردن آمار کتاب‌خوانی می‌تواند باشد، گفت: با زمینه‌سازی و فراهم کردن بسترهای بایسته برای کتاب‌دوستی و کتاب‌گرایی و کتاب‌خوانی می‌توان آمار مطالعه را فزونی داد.

این نویسنده در پایان اظهار کرد: باید کتاب در رسانه‌های گوناگون نمودی چشمگیر و هموار داشته باشد، به گونه‌ای که ذهن و اندیشه ایرانیان بویژه کودکان و نوجوانان و جوانان از کتاب سرشار شود، زیرا آن زمان است که آمار کتاب‌خوانان دم به دم فزونی خواهد گرفت.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST