کد مطلب: ۷۴۰۳
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

رمان و داستان خوب نوشته نمی‌شود

هنرآنلاین: تقی آزاد ارمکی گفت: اینکه مردم کتاب نمی‌خوانند به دلیل کم اهمیت شدن فرهنگ است. افراد و گروه‌های اجتماعی کتاب‌های خاصی می‌خوانند. البته بیشتر اطلاعات آن‌ها از طریق رسانه ملی و رسانه‌های فرامرزی و اینترنت به‌دست می‌آید. اما وقتی می‌توانستیم از مردم بخواهیم که کتاب بخوانند که فرهنگ در جامعه اهمیت داشت.

او گفت: در ایران معاصر کمتر فرهنگ به معنای فرهنگ و نه ایدئولوژی و سیاست اهمیت دارد. ما برای عناصر و حوادث و شخصیت‌های تاریخی اهمیت چندانی قائل نیستیم. به همین دلیل است که نمی‌شود گفت مردم ایران کتاب نمی‌خوانند. کتاب می‌خوانند. کتاب‌هایی که مبلغ فرهنگ است خوانده نمی‌شود. کتاب‌هایی که نشان‌گر هویت و سنت و فرهنگ است کمتر خوانده می‌شود.

او ادامه داد: البته مراکز انتشاراتی که کتاب درسی چاپ می‌کنند در فروش کتاب و جلب مشتری مشکل کمتری دارند، در حالی که مراکز انتشاراتی که کتاب فرهنگی منتشر می‌کنند در مسیر نابودی قرار دارند. آن‌ها کمتر توان چاپ کتابی در حوزه فرهنگ دارند. نه مشتری هست که کتاب فرهنگی بخرد و نه دولتی هست که از این نوع مراکز انتشاراتی حمایت کند. از بیشتر این مراکز نامی باقی مانده است. در بعضی از حوزه‌ها ما کمبود مطالعه و کتابخوان داریم و در بعضی از حوزه‌ها زیادی کتابخوان و مطالعه.

این جامعه شناس و مدرس دانشگاه در باب قدم گذاشتن در راه توسعه فرهنگی گفت: برای رسیدن به این نقطه نیازمند تقویت عناصر و فضاهای میانی هستیم. این فضاها و نیروهای میانی هستند که کتاب خوان‌های سواد آموز را با کتابخوان‌های فرهنگ دوست مرتبط می‌کنند. من این حوزه واسطی را بسیار مهم می‌شناسم. حوزه‌ای است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در بعضی از شرایط هم این حوزه واسطی مورد تعرض و بی مهری قرار گرفته است.

او با اشاره به زنجیره میانی به عنوان حوزه واسط گفت: این حوزه که نقش تنظیم کننده در مطالعه و کتاب خوانی دارد، متشکل از عناصری چون ادبیات و شعر و رمان و قصه و دین و تاریخ است. اگر این فضاها را تقویت می‌کردیم مشکلی در حوزه کتاب و مطالعه نداشتیم. متاسفانه ما در این فضاها بیشترین مشکل‌ها را داریم.

ارمکی توضیح داد: کتاب خوب در حوزه تاریخ وجود ندارد تا مردم به خواندن آن تشویق شوند. رمان و داستان و قصه خوب نوشته نمی‌شود تا خواننده خود را بیابد. در حوزه شعر هم این گونه است. در حوزه اخلاق و دین هم اینگونه است. دربعضی از این حوزه‌ها بیشترین تلاش انتشار کتاب‌های قدیمی است که کارهای خوبی انجام داده‌اند اما نیاز به فضای جدید به شدت در این حوزه‌ها احساس می‌شود.

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST