کد مطلب: ۷۴۳۵
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

انتقاد کزازی از تلویزیون و برخی رسانه‌ها

ایسنا: این نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا، درباره وضعیت ادبیات و نشر در سال ۹۴، گفت: تا جایی که می‌دانم امسال هیچ دگرگونی بنیادینی در کار نشر کتاب رخ نداده است. نکته یادکردنی این است که بهای کتاب بیشتر شده، از این روی شاید گرایش دوستداران کتاب به خریدن آن کمتر شده است و همه کسانی که با کتاب به هرگونه در پیوندند این گلایه را دارند. این تنها نکته‌ای است که در این سال، اندکی برجستگی دارد و این سال را از سالیان پیشین بازمی‌شناساند.

این استاد ادبیات فارسی با بیان این‌که پرسمان کتاب‌خوانی هنوز در جامعه فرهنگی ایرانی همان است که تاکنون بوده است افزود: اگر بخواهیم کتاب آن ارج و ارزشی را که می‌باید داشت در جامعه ایرانی بیابد ناگفته پیداست باید کتاب را بدان سان که به راستی هست بشناسانیم، بویژه به کودکان و نوجوانان ایرانی. کتاب‌خوان یک‌شبه پدید نمی‌آید. کتاب‌خوان باید به خواندن کتاب خو بگیرد. به سخن دیگر، کتاب‌خوان باید پیشه‌ورز و حرفه‌ای باشد. این ویژگی‌ها هم در کسی پدید نمی‌آید مگر در سالیان خردی از دبستان و دبیرستان پیوند و آشنایی تنگ یافته باشد.

کزازی سپس با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها نسبت به کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد: در رسانه‌های ما کمترین بهره را کتاب دارد. مثلاً در تلویزیون در آوازه‌افکنی و تبلیغ می‌بینیم آن‌چه برای کودکان و نوجوانان نه تنها سودمند نیست بلکه زبانبار هم هست به گستردگی شناسانده می‌شود و به شیوه‌های کارساز و چشمگیر تبلیغ می‌شود که پر از پیامدهای پرگزند و زیانبار است. اما بهره کتاب در این رسانه‌ها آن‌چنان اندک است که به آسانی می‌توان از آن چشم پوشید. آن وقت گلایه می‌کنیم که کتاب در سبد خانوار جایی ندارد. این به دلیل آن است که خانواده نیازی برای خریدن کتاب احساس نمی‌کند. او آماده است برای آن پدیده‌های زیان‌بار هزینه کند اما تا به کتاب می‌رسد از گرانی کتاب فغان برمی‌آورد. اما درست وقتی کتاب را با کالاهای دیگر بسنجیم، می‌بینیم بهای کتاب هنوز بسیار فروتر از کالاهای دیگر است.

او افزود: اگر نیاز خواندن کتاب نهادینه‌شده باشد و بیاندیشیم که آن کتابی که با چندهزار تومان خریده می‌شود چگونه فراهم شده است و تلاش چندین نفر در کار بوده تا به سرانجام رسیده است و آن را با کالاهای دیگر بسنجیم و داوری کنیم به آسانی باور خواهیم کرد که بهای کتاب بالا نیست.

این شاهنامه‌پژوه ادامه داد: تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها هر کدام می‌توانند کتاب خواندن و کتاب را و هر آن‌چه را به کتاب بازمی‌گردد یاری رسانند. مردم ما هوشمند، فرهنگی و فرهیخته‌اند و تاریخ ایران گواه این سخن است. پس زمینه آن‌چنان که باید، فراهم نشده است که کتاب جای شایسته خود را در فرهنگ ایرانیان و پس از آن در سبد خانواده ایرانی بیابد.

کزازی در پایان سخنانش از سفر دوهفته‌ای خود به پاریس برای حضور و سخنرانی در جشن و آیین نوروز در بین ایرانیان مقیم پاریس و همچنین استادان، دانش‌آموختگان و فرهیختگان ایران‌دوست فرانسوی خبر داد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST