کد مطلب: ۷۴۶۲
تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

آثار برتر ادبیات مربوط به قدیمی‌ترهاست

ایسنا: این نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان این‌که از آثار منتشرشده در سال ۹۴ تعداد کمی را خوانده است درباره وضعیت ادبیات در این سال گفت: به نسبت، نسل جدید به لحاظ کمی حضور غالبی دارد. ادبیات داستانی هم تنها با استمرار است که خودش را نشان می‌دهد. در چند سال گذشته آثار خوبی خواندم و در حال حاضر منتظر آثار جدید نسل جدید هستم.

او با تاکید بر این‌که نمی‌شود درباره وضعیت ادبیات در سال نظر قطعی داد، اظهار کرد: من در جایزه بهرام صادقی داور بودم و آثار را مطالعه کردم. متوجه شدم به شکل کاملاً طبیعی از ۲۰ کاری که به مرحله نهایی رسید، ۱۵ اثر مربوط به کار اولی‌ها و جوانانی است که در بازه سنی بین ۲۰-30 سال قرار دارند. اما از نظر من آثار ارزشمندتر همچنان مربوط به قدیمی‌ترهای ادبیات است. خیلی هم طبیعی است زیرا براساس تجربه، این افراد آثار قوی‌تری تولید می‌کنند.

شهسواری درباره بهترین آثار منتشرشده در سال ۹۴ گفت: از آثار خوبی که خواندم کتاب «کافه‌ای کنار آب» نوشته جعفر مدرس صادقی و کتاب «پایان خوش ناتمام» از کاوه میرعباسی بود. البته کتاب میرعباسی اولین اثر منتشرشده او بود اما ایشان سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنند و جزو جوانان محسوب نمی‌شوند. بهترین کاری که خواندم هم کتاب «سارق چیزهای بی‌ارزش» از پیام ناصر است که توسط نشر مرکز منتشر شده بود.

او در ادامه افزود: کار خانم طاهره علوی هم بسیار خوب بود. به طور کل باید گفت در ادبیات آثار برتر مربوط به افرادی است که یا از قدیمی‌ها هستند یا بیش از ۴۰ سال سن دارند. آثار این افراد را بیش‌تر پسندیدم و کارهای جوانان به مرز آثار این افراد نمی‌رسید. این امر خیلی طبیعی است و همه جای دنیا به همین شکل است. البته از لحاظ کمی غلبه با آثار افراد جوان است. من هم علاقه‌مندم این جوانان به کار ادامه دهند و کارهای سوم و چهارمشان را مطالعه کنم.

این نویسنده درباره بسته پیشنهادی کتاب برای مطالعه اظهار کرد: برای کسانی که به خواندن علاقه‌مندند و مایل‌اند تعطیلات را به کتاب خواندن اختصاص دهند دو کتاب پیشنهاد می‌کنم؛ «اتاق‌های زیر شیروانی» نوشته طاهره علوی (نشر هیلا) و «سارق چیزهای بی‌ارزش» نوشته پیام ناصر (نشر مرکز). من این آثار را به نسبت کارهای بقیه بیش‌تر پسندیدم.

برخی معتقدند وضعیت ممیزی در سال ۹۴ نسبت به قبل بهتر شد. شهسواری در واکنش به این گفته بیان کرد: من نزدیک به پنج کتاب در ارشاد دارم که شامل چاپ اول و تجدید چاپی‌ها می‌شود. به نظرم گفتنش دل‌آزار است و کمی بُعد شخصی می‌گیرد. اما درباره آثار خودم بهتر شدنی را حس نکردم.

او درباره آثار در دست انتشار خود نیز گفت: چون به کتاب‌هایم مجوز نمی‌دادند کتابی را آرام آرام تألیف می‌کردم، اما امسال با سرعت بیشتری کار را ادامه دادم. تجربیات بیش از یک دهه تدریس داستان‌نویسی‌ام را در کتابی به نام «حرکت در مه» جمع‌آوری کرده‌ام. این کتاب درس‌هایی در باب رمان‌نویسی است و نزدیک به ۶۰۰ صفحه دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر همه کارهایم را تعطیل کرده‌ام و کاملاً بر این کتاب متمرکز شده‌ام. تمام نیمه دوم امسال را به شدت روی این اثر کار کردم و در حال حاضر آخرین مراحل نگارش و ویرایش را می‌گذراند. این کتاب را به سفارش نشر چشمه نوشتم و خود آن‌ها هم این کتاب را منتشر خواهند کرد.

این نویسنده در پاسخ به این که آیا کتاب «حرکت در مه» در نمایشگاه کتاب سال آینده در دسترس عموم قرار می‌گیرد، تصریح کرد: کتاب به نمایشگاه نمی‌رسد چون این کتاب آموزشی است سعی دارم کاملاً دقیق نوشته و منتشر شود؛ به همین دلیل زمان زیادی می‌برد و به نمایشگاه ۹۵ نخواهد رسید.

 

 

کلید واژه ها: محمدحسن شهسواری -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST