کد مطلب: ۷۵۲۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵

اکبر اکسیر: طنز پردازان مثل کارگران روسیاه معادن زغال سنگ‌اند

هنرآنلایناکسیر گفت: اغلب ممالک در دست خسروان شوخ شیرین‌کار شهر آشوب بی‌شعوری بوده که در طول تاریخ سواد خواندن این شعرها را نداشته‌اند! و اگر داشته‌اند جنگ‌ها و فتوحات و حسادت‌های اهالی نجیب حرم‌سرا و توطئه و چاپلوسی بادمجان‌کاران شریف عضو تعاونی دورقاب چین فرصتی به آن‌ها نداده است تا به رفاه و آرامش مردم ستمدیده خود بیندیشند و جهان را به صلح و رفاه برسانند و عزت برباد رفته شاعران و هنرمندان و مردم فرودست را احیا کنند.

اکبر اکسیر درباب ماهیت "طنز" گفت: طنز به مفهوم مطلق کلمه برای روشنگری و اصلاح جامعه آمده است. نقطه طلایی این هدیه مقدس صلح و آزادی‌است و اگر به طنز شریف اعتماد کنند جامعه از فساد و پلیدی پاک خواهد شد چرا که وظیفه طنز نگهبانی از نیکی‌هاست.

اکسیر ادامه داد: حرف در مورد فضیلت طنز بسیار است اما از آنجایی که این موهبت الهی کمی تا قسمتی تلخ است با منافع گروهی خاص در تضاد است و راه را بر سوءاستفاده آن‌ها می‌بندد لذا اغلب با کارشکنی‌ها و مقاومت منفی مواجه می‌شود و رفته رفته از فضیلت خود دور می‌ماند و به فکاهه ، لودگی و هزل و هجو بدل می‌شود.

اکسیر گفت: طنز پردازان مانند کارگران روسیاه معادن زغال سنگ از انتهای زمین ، از نهایت ظلمات ، خضرگونه، شاخه‌های نور و آتش می‌آورند و خنده بر لبان ترک خورده مردم می‌نشانند جز رو سپیدی جامعه آرزویی ندارند.

این شاعر طنزپرداز در پایان گفت: در جهان نابرابر امروز ، افشای دروغ، ظلم، فقر، آوراگی، بیماری، تبعیض و ... هر یک از وظایف اصلی طنز است که به طرق مختلف ترسیمی، تصویری، تجسمی، مکتوب و شفاهی بیان شده است و اگر در هیاهوی این همه اگزوز ، نتوانسته صدای واقعی انسان امروز را به گوش جان‌ها برساند و در راه تثبیت جهانی عاری از جنگ خودی نشان دهد آن‌را نباید به‌پای طنز و طنز آوران شریف بنویسیم، ریشه آن را باید در غفلت و خیانت سیاست‌مداران نسبت به آرمان‌های بشر دوستانه جست وجو کنیم.

 

 

کلید واژه ها: اکبر اکسیر -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST