کد مطلب: ۷۸۶۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

«هویت تهران» در شلوغی شهر گمشده است

ایلنا:  اولین جلوه بصری هر ساختمان که در وهله اول توجه بیننده را به خود جلب می‌کند و با مخاطب در ارتباط بوده، نمای ساختمان است. آنچه که امروز در بنای ساختمان‌ها مشاهده می‌کنیم صفحه دو بعدی فاقد ارزش بصری است. این درحالی است که نمای ساختمان به عنوان تاثیرگذارترین عنصر ساختمان بر مخاطب باید برطبق اصول طراحی شود.

از آنجا که هر ساختمان جزئی از فضای شهری محسوب می‌شود؛ نمای یک ساختمان نه تنها وظیفه حفاظت از محیط داخل ساختمان را از بیرون دارد بلکه باید با فضای محیط نیز به خوبی ارتباط برقرار کند و تاثیر مثبتی بر دید بصری شهروندان بگذارد.

بهزاد خرم با پروژه «نماهای شهری تهران» در بی‌ینال معماری تهران حضور دارد، او با بیان اینکه به مدت دو سال است که در حال برنامه‌ریزی روی این پروژه هستیم، درباره این طرح اظهارکرد: پروژه «نماهای شهری تهران» دارای سه فاز است، اولین فاز آن در حال برگزاری است که در حقیقت به نوعی بازنمایش تهران و فرمت جدیدی از نماهای شهری تهران است.

او ادامه داد: معتقدیم تهران بناهای شاخصی دارد که در شلوغی آن دیده نمی‌شود و سعی کردیم این بناها را شناسایی کرده و به عنوان نمادهایی که هویت تهران را تعریف می‌کند، معرفی کنیم.

این معمار افزود: نمای ساختمان به عنوان اولین عنصری که از یک شهر دیده و با آن ارتباط برقرار می‌شود به نوعی نمود و مشخصه آن شهر است. در تهران نماهایی داریم که هویت شهری ما هستند.

خرم با اشاره به فاز دوم این پروژه بیان کرد: جمع‌آوری اطلاعات از شهرهای مختلف ایران، ساختارهایی نظیر زیبایی‌شناسی، فرهنگی، اجتماعی، سازه‌ای و تاریخی در فاز دم این پروژه بررسی و جمع‌آوری می‌شود.

او تصریح کرد: در این فاز؛ نماهایی که با فرهنگ ایرانی ناهمگونی دارند را شناسایی و بررسی می‌کنیم چراکه این‌ها مفهوم و نگرشی هستند که از بیرون وارد جامعه شده‌اند و از هویت درونی جامعه ایران نشأت نگرفته است ولی  متاسفانه مورد قبول واقع شده است.

این معمار همچنین درباره فاز سوم این پروژه گفت: در فاز آخر پروژه طرح‌های بالادستی را پیشنهاد می‌دهیم که به عنوان ایده هستند و رویکرد جدیدی را به معماران و طراحان ارائه می‌دهند. در حقیقت این پروپزال‌ها براساس پتانسیل‌های موجود ارائه شده است.

خرم در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه نباید نما را به عنوان یک صفحه‌ای که به ساختمان الحاق می‌شود ببینیم،‌ اظهارکرد: امروزه نما را به عنوان یک پوسته بیرونی که به ساختمان اضافه می‌شود می‌دانیم درحالی‌که در گذشته در ایران اینگونه نبوده البته امروز ما در دنیا هم چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنیم.

او با بیان اینکه نما به عنوان لایه‌ای از کل بنا طراحی شده است، ادامه داد: نمای یک ساختمان می‌تواند شامل لایه‌های مختلفی از بنا، شهر و هزاران موضوع دیگر باشد و ما قصد داریم در این پروژه به شناسایی این لایه‌ها بپردازیم و نگرشی که در ساخت آن به کار رفته را بررسی کنیم.

این معمار خاطرنشان کرد: اگرچه باید مسائلی مانند توپوگرافی زمین، دیدها، مناظر و سایر ویژگی‌های محیط در ساختمان و نمای آن درنظر گرفته شود اما امروز شاهد این هستیم که هیچ‌کدام از این موارد در ساخت و سازهایمان رعایت نمی‌شود و پروژه‌هایی را می‌بینیم که حتی از لحاظ زمین‌شناسی با شرایط شهر تهران سازگار نیستند.

خرم در پایان با تاکید براینکه قیمت زمین در کشور ما اهمیت بسیاری دارد، گفت: در دنیا پروژه‌هایی ساخته می‌شوند که با استفاده از جغرافیای منطقه مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. اما آنچه که در ایران به آن بها داده می‌شود قیمت زمین است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST