کد مطلب: ۷۸۷۵
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

هیدگر در برابر هگل

شاید نخستین صفتی را که بتوان به اندیشه‌ی هیدگر نسبت داد، اندیشیدن به خود «هستی» (Sein, Being) باشد. در ابتدای هستی و زمان هیدگر ادعا می‌کند که تاکنون هیچ کس چون او به خودِ هستی نیاندیشیده است و در نتیجه، طرح خود را با نقد گذشتگان و ساخت‌گشاییِ کل تاریخ هستی‌شناسی در غرب آغاز می‌کند. اما این پرسش نهایتاً مطرح است که آیا واقعاً در هیدگر با نوعی گسست نسبت به کل تاریخ فلسفه روبرو هستیم؟ آیا هیدگر بشارت‌دهنده‌ی دوران جدید و نخستین فیلسوف این دوران است، یا تنها آخرین فیلسوف از سلسله‌ی فیلسوفان مغرب‌زمین است که با افلاطون آغاز شدند و با هگل و نیچه به پایان راه رسیدند؟ بالاخره هیدگر مدرن است یا پست مدرن؟ و مهمتر از همه، وی چه نسبتی با نقطه‌ی اوج فلسفه‌ی مدرن و پیشگوی تمام فلسفه‌های آینده یعنی هگل دارد؟ آیا هیدگر هگلی است یا اساساً اندیشه‌اش بر نفی هگل استوار است؟ نقدهایش به هگل تا چه میزان واقعاً به خود هگل مربوطند؟

دوره‌ی آموزشیِ «هیدگر در برابر هگل» تلاشی خواهد بود برای اندیشیدن به پرسش‌های فوق و واکاوی آنها با تکیه بر آثار خود هیدگر. نیمه‌ی نخست این دوره کلیتی از ایده‌های اصلی حاکم بر فلسفه‌ی هیدگرِ متقدم با تمرکز بر کتاب هستی و زمان را ارائه خواهد کرد و سپس در بخش دوم، به بررسی ربط و نسبت هیدگر با هگل و رابطه‌ی مهرآکینِ میان آنها خواهد پرداخت. در نهایت امید است این دوره بتواند طرحی، هرچند بنا به ماهیت موضوع، نامنسجم و پراکنده، به دست دهد تا بتوان به مدد آن هیدگر را در پرتو ارتباطش با هگل بازخوانی کرد و بدین طریق، پرتوی تازه بر فهم او تاباند.

این دوره با تدریس دکتر محمدمهدی اردبیلی در هشت جلسه، روزهای یکشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. آغاز آن ۲۰ تیرماه است. علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این دوره‌ی آموزشی تا ۱۳ تیرماه فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST