کد مطلب: ۸۱۳۶
تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵

نویسندگان و مسئولان باید خود را با تکنولوژی روز هماهنگ کنند

صادق وفایی

مهر: مدیرعامل شهر کتاب گفت: اگر نویسندگان بخواهند مطالب و نوشته‌هایشان خوانده شود و همچنین اگر نهادهای فرهنگی بخواهند محتوای خود را به مردم برسانند، باید خود را با تکنولوژی روز هماهنگ کنند.

مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهر کتاب در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تأثیر تکنولوژی روز بر حوزه مطالعه و خواندن گفت: ورود گجت‌هایی مانند لپ‌تاپ، تبلت و تلفن‌های همراه هوشمند به زندگی مردم، آمار مطالعه در جامعه را بالا برده است چون در گذشته، خواندن تنها از طریق کتاب و روزنامه حاصل می‌شد. تکنولوژی و ابزارهای هوشمند امروز، امکانی فرآهم کرده که طیف گسترده‌ای از مردم دنیا بتوانند به اطلاعات، مطالب و متون مختلف دسترسی داشته باشند.

وی افزود: به همین دلیل امروزه اگر نویسندگان بخواهند مطالب و نوشته‌هایشان خوانده شود و همچنین اگر نهادهای فرهنگی بخواهند محتوای خود را به مردم برسانند، باید خودشان را با این سیستم تطبیق دهند؛ زیرا امروز مردم ما و به خصوص نسل جوان به دلیل علاقه‌مندی به تکنولوژی روز و ابزار هوشمند، ناخودآگاه از این طریق به خواندن روی آورده‌اند.

مدیرعامل موسسه شهر کتاب با تأکید در ادامه، بر لزوم تغییر نگرش سازمان‌ها و نهادهای مختلف همسو با پیشرفت تکنولوژی روز گفت: امروزه این تکنولوژی و ابزار هوشمند، خود را بر زندگی ما تحمیل کرده و افرادی که می‌خواهند دیده شوند و صدای خود را به گوش جامعه برسانند، ابتدا باید در تولید محتوای خود تجدید نظر کنند و در ادامه محتوای خود را به صورت قابل ارائه در فضای مجازی تبدیل کنند.

فیروزان همچنین درباره تبلیغ و ترویج کتابخوانی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: پویشی که با عنوان «کتابخوان مجازی» از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طراحی و در حال اجرا است، حاصل چنین نگرشی است. به طوری که طی یک فراخوان، از فعالان فرهنگی و عموم مردم دعوت می‌کنند تا با تهیه ویدئوهایی کوتاه از تجربیات مطالعاتی خود و به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی، نسل امروز را که پیوندی عمیق با این شبکه‌ها ایجاد کرده، به سمت کتاب و مطالعه ترغیب کنند.

وی نفوذ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در زندگی امروز را فرصتی بزرگ برای پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی دانست و گفت: مسئله مهم چگونگی ورود به این موضوع و شیوه استفاده از این امکان است. ورود به این حوزه مهم نیازمند مطالعه و تحقیقی دقیق است تا به حرکت‌های مفید و موثری چون «پویش کتابخوان مجازی» منجر شود. بنده و مجموعه شهرکتاب از هر پویشی که به افزایش خواندن و مطالعه کمک کند حمایت می‌کنیم.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST