کد مطلب: ۸۳۲۲
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

مانند رویایی و براهنی باشید

ایلنا: محمد آزرم (عضو هیأت علمی جایزه شعر آوانگاردها) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در اشاره به تفاوت‌های جایزه‌ی شعر آوانگاردها بیان کرد: هر جایزه‌ای معیارهایی دارد و هدفی را برای خود در نظر می‌گیرد. آوانگاردها امسال هدف خود را تقدیر از تجربه‌گرایی در شعر قرار داده بود. منظور از تجربه‌گرایی، تجربه‌ورزی با فرم شعر و داشتن نگاه کارگاهی است. اینکه شجاعت کنی در نوشتن شعر حدودی را بگذرانی که برای وضع شدنش جرأت‌های زیادی با زمان‌های طولانی آمیخته است.

او ادامه داد: آوانگاردها با تاکید بر تجربه‌گرایی در شعر، چیزی را که اذهان تنبل فراموش کرده‌اند، به آن‌ها گوشزد کرد و نشانه‌ی بارز آن تقدیر از دو شاعر پیشگام یعنی «رویایی» و «براهنی» بود که هریک به تنهایی صفحاتی از تاریخ شعر امروز را ورق زده‌اند. همین نمادسازی، اعلام تمایز است؛ چراکه دعوت به خلاقیت و خطر در شعر است.

عضو هیأت علمی جایزه شعر آوانگاردها درباره‌ی اشعار ارسالی و نزدیک بودن آن‌ها به این جایزه بیان کرد: آوانگارد بودن حتی اگر در وضعیتی باشیم که عملا ناممکن باشد، بازهم مثل افقی دست نیافتی پیش روی ماست. پس تصور اینکه شعرهای ارسالی برای جایزه، شعرهایی حدشکن و پیشرو باشد که صرفا با نوشته شدن، حدهای جدیدی برای شعر امروز قرار می‌دهد، به خودی خود جذاب است حتی اگر چنین اتفاقی رخ ندهد.

این شاعر همچنین درباره‌ی کیفیت اشعار رسیده به دبیرخانه اضافه کرد: من آثار را ندیدم اما از داوران شنیدم که چندان رضایت‌بخش نبوده است اما نکته‌ای را نباید فراموش کرد؛ نوشتن شعر آوانگارد نمی‌تواند انبوه باشد و قطعاً تعداد بسیار کمی از آثار، رویکردی آوانگارد دارند. بین این رویکرد با رویکردهای عامه‌پسند و ساده‌نویسی، باید تمایزی هم باشد.

آزرم در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تعیین سطحِ کیفی جایزه شعر آوانگاردها گفت: من داور جایزه نبودم و صرفاً به عنوان یکی از اعضای هیأت علمی حضور داشتم، به نظرم در سال‌های آینده با توضیح و تشریحِ مفهوم شعر تجربی و فرهنگ‌سازی برای نوعی از آوانگاردیسم، شاهد تجربه‌های ارزنده‌تری باشیم؛ اما همین امسال هم با شعرهایی که در اختتامیه شنیدم، می‌دانم پتانسیلی قوی برای چنین رویکردی در شعر جوان وجود دارد که تنها به شجاعت و مهارت برای تثبیت خودش و دانستن یک نکته نیاز دارد: ورق خوردن تقویم شعر لزوما تابع زمان خطی نیست، پس تجربه‌های قبلی را نباید نفی کرد؛ باید آن‌ها را واسازی کرد.

آزرم همچنین در رابطه با تأثیر جایزه‌های ادبی بر فضای شعر بیان کرد: جایزه‌های شعر اگر با سیاست تشویق خلاقیت و نوآوری شکل بگیرند، مولد تحول و دگرگونی در شعر خواهند بود؛ در غیر این صورت، خود به مانعی برای ابداع شعرخلاق تبدیل می شوند.  

عضو هیأت علمی جایزه شعر آوانگاردها با اشاره به برنامه‌های آتیِ این جایزه گفت: بنا به تصمیم هیات علمی جایزه، از سال آینده به کتاب‌های شعر، جایزه تعلق می‌گیرد. هرچند ممکن است تک شعرها نیز همچنان مجوز حضور در جایزه را داشته باشند. سایت آوانگاردها هم متحول شده و انتشار شعر و نقد در آن ملزم به رعایت سطوح کیفی در اثر است.

 

 

کلید واژه ها: محمد آزرم -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST