کد مطلب: ۸۳۲۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

«پاگرد» و «میم عزیز» هنوز خاک می‌خورند

ایلنا: محمدحسن شهسواری از پایان انتظار شش ساله برای دریافت مجوز چاپ دوم «کلمه‌ها و ترکیب‌های کهنه» و ادامه عدم صدور مجوز برای دو رومان «پاگرد» و «میم عزیز» خبر داد.

محمدحسن شهسواری (نویسنده) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از پایان اتتظار شش ساله برای دریافت مجوز چاپ دوم مجموعه داستان «کلمه‌ها و ترکیب‌های کهنه» خبر داد و گفت: مجموعه داستان «کلمه‌ها و ترکیب‌های کهنه» که سال ۷۶ به عنوان اولین مجموعه داستان چاپ شده‌ی من توسط موسسه انتشاراتی آسا منتشر شده بود و از سال ۸۹ تا امسال به مدت ۶ سال برای دریافت مجوز چاپ دوم موفق یه دریافت مجوز نمی‌شد؛ سرانجام بدون هیچ اصلاحیه و تغییری نسبت به چاپ اول و این‌بار توسط نشر چشمه به کتابفروشی‌ها آمده است.

وی ادامه داد: مجموعه داستان «کلمه‌ها و ترکیب‌های کهنه» وقتی سال ۸۹ برای چاپ بعدی به وزارت ارشاد رفت، مسئولان وقت اعلام کردند که یکی از داستان‌های این مجموعه حذف شود اما من از نظر اخلاقی درست نمی‌دیدم در کتابی که یکبار منتشر شده و به دست مخاطب رسیده؛ دست برده شود.

خالق «شب ممکن» سپس به کتاب دیگرش که هنوز در تجدیدچاپ نتوانسته مجوز لازم را بگیرد؛ اشاره کرد و گفت: چاپ سوم رمان «پاگرد» هم که حدود ۱۲-11 سال پیش (سال ۸۳) توسط نشر افق منتشر شده بود با نزدیک به ۲۵ مورد اصلاحیه که بهترین تعبیر برای آنها احمقانه است؛ در چاپ سوم مواجه شده که بازهم به همان دلیلی که ذکر شد ترجیح دادم کار اصلاً در چاپ سوم منتشر نشود. البته گویا ناشر همچنان درحال پیگیری برای دریافت مجوز این کتاب است ولی من شخصاً اطلاعاتی از سرنوشت و نتیجه این پیگیری‌ها نگرفته‌ام.

این نویسنده همچنین درباره سرنوشت رمان «میم عزیز»  یادآور شد: رمان «میم عزیز» که ۵-4 سالی (از سال ۹۰) است در ارشاد خاک می‌خورد در دولت قبلی ۳۵ مورد اصلاحیه خورده بود که با اعمال ۳۳ مورد از ایرادهای مذکور مجدد کتاب را به وزارت ارشاد دولت یازدهم سپردیم. متاسفانه و در کمال تعجب این‌بار با ۶۸ مورد ایراد روبرو شدم. در این حین حتی مدتی ناشر (چشمه) لغو مجوز شد اما نهایتاً در آخرین تلاش‌ها دو ماه پیش مجدد کتاب برای دریافت مجوز به ارشاد سپرده شده که تاکنون جوابی به بنده یا ناشر نداده‌اند.

شهسواری در پایان زمان انتشار کتاب «حرکت در مه؛ چگونه مثل یک نویسنده فکر کنیم» را پاییز امسال اعلام کرد و گفت: کتاب «حرکت در مه؛ چگونه مثل یک نویسنده فکر کنیم» کتاب مفصلی است درباره آموزش رمان‌نویسی و حاصل ده سال تجربه من از تدریس داستان‌نویسی و رمان‌نویسی به ۷۰۰ هنرآموز محسوب می‌شود که احتمال زیاد پاییز امسال توسط نشر چشمه به زیر چاپ می‌رود.

 

 

کلید واژه ها: محمدحسن شهسواری -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST