کد مطلب: ۸۳۴۱
تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

نویسندگان زن در استرالیا کمتر از نویسندگان مرد مورد توجه هستند

مهر: بر مبنای پژوهشی که در استرالیا صورت گرفته، این نتیجه به دست آمد که تفاوت جنسیتی بین نویسندگان زن و مرد در میزان توجه به آثارشان تاثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، با وجود آن که نویسندگان زن دو سوم جمیعت نویسندگان استرالیا را تشکیل می‌دهند، اما در سال گذشته ناشران ، نقدهای نویسندگان مرد را بر زنان ترجیح داده‌اند.

در این پژوهش این نتیجه به دست آمده که به طور متوسط ۶۴درصد نقدها متوجه آثار مردان بود و ۳۶درصد نقدها آثار نویسندگان زن را دربرگرفته است.

بیشترین تفاوت در مجله فایننشال ریویو دیده شده که تنها ۱۷ درصد نقدهای خود را به آثار نویسندگان زن اختصاص داده است. در عین حال بوده است مجله‌ای که درصد نقد آثار زنان در آن ۶۵ درصد در برابر ۳۵ درصد مردان بوده است.

این آمار در مقایسه با گزارشی از صنعت کتاب استرالیا در سال ۲۰۱۵ که توسط دانشگاه مک‌کویری صورت گرفته و نشان می‌دهد که ۶۶ درصد نویسندگان استرالیا را زنان تشکیل می‌دهند، نشان دهنده تبعیض جنسیتی بیشتری می‌شود. در عین حال گفته شده حضور زنان به طور کلی در صنعت نشر ۷۲ درصد و مردان ۲۸ درصد است.  

در تحقیقی که توسط سازمان‌دهندگان جایزه کتاب استلا ترتیب داده شد، این نتیجه به دست آمد که منتقدان مرد بیشتر ترجیح می‌دهند به نقد و معرفی آثار نویسندگان مرد بپردازند. منتقدان مرد حدود ۴ تا ۱۵ درصد نقدهای خود را به آثار خلق شده توسط نویسندگان زن اختصاص می‌دهند. بر مبنای بررسی نقدهای نوشته شده در سال ۲۰۱۵، این رقم سه یا چهار بار بیشتر شامل نویسندگان مرد بوده تا نویسندگان زن.

برمبنای این تحقیق آثار خلق شده توسط نویسندگان مرد بیشتر شامل آثار تحقیقی آکادمیک است در حالی که نوشته‌های زنان بیشتر مناسب زنان است.

در حالی بیشتر نقدها در زمینه آثار غیرداستانی به نوشته‌های مردان اختصاص دارد که ۶۶ درصد کتاب‌های غیرداستانی را نویسندگان زن می‌نویسند. در میان نقدهای ارایه شده نیز به طور متوسط ۲۷ درصد به آثار غیرداستانی مردان و ۵ درصد به آثار غیرداستانی زنان اختصاص یافته است.

جایزه استلا که این تحقیق را انجام داده به آثار نویسندگان زن استرالیایی تعلق می‌گیرد و برای آن ایجاد شده که این تبعیض جنسیتی را برطرف سازد و توجه مردم را منعطف به آثار نویسندگان زن کند. این در حالی است که جایزه مایلز فرانکلین که از مهم‌ترین جوایز ادبی استرالیا است، در ۵۴ سالی که از برگزاری‌اش می‌گذرد تنها به ۱۰ نویسنده زن استرالیایی تعلق گرفته است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST