کد مطلب: ۸۵۵۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵

به نام شاعران کرجی، به کام شاعران تهرانی

آنا:  شماری از شاعران و ناشران استان البرز با انتشار نامه‌ای به سیاست‌گذاری‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرج در برپایی همایش‌های ادبی هفتمین نمایشگاه استانی کتاب البرز  با بودجه‌های فرهنگی این شهر اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در متن این نامه آمده است:

کرج در سه دهه اخیر به عنوان یکی از مراکز مهم ادبی ایران هماره دارای جایگاهی خاص در بین شاعران و نویسندگان کشور بوده و همین امر باعث شده خاستگاه ادبی شاعران بسیاری باشد و در ژانرهای گوناگون بدعت گذار و جریان ساز باشد. اما متاسفانه بی تدبیری و سوءمدیریت در فعالیت‌های ادبی اخیر باعث شده که شدت نادیده گرفتن جایگاه ادبی و حرفه‌ای این شهر و شاعران بزرگ آن بیش از پیش به چشم بیاید که همین امر زمینه‌های اعتراض دسته جمعی شاعران را در پی داشته است.

در این نامه با انتقاد از واگذاری برگزاری سه همایش ادبی به یک موسسه انتشاراتی آمده است: کوتاهی‌هایی در نحوه برگزاری این مراسم می‌بینیم که چند روزی است بحث داغ جوامع ادبی استان البرز و تهران شده است و آن هم غیاب شاعران برجسته و چهره‌های مطرح در ژانرهای گوناگون ادبی در این همایش بوده است، که در مقابل جایگزین شدن شاعران درجه دو و سه تهرانی به جای ایشان (که از قضا همگی از مولفان انتشارات برگزارکننده بودند) و دریافت هدایای نقدی قابل تأمل است که بیشتر شبیه به یک بده بستان تبلیغاتی بوده تا دغدغه ادبی! و باز شدن راه برای فعالیت‌های مبهم و برنامه‌ریزی شده بعدی.

نویسندگان نامه در بخش دیگری از نامه خود با انتقاد از نحوه انتخاب مجری و مدیریت این همایش‌ها پرسیده‌اند: «در حضور شاعران با تجربه و با سابقه در عرصه اجرا، چرا باید دو نشست از سه همایش ادبی این شهر را دو شاعر تهرانی اجرا کنند .. و در شهر خودمان میزبان صاحب خانه باشند.»

آن‌ها افزوده‌اند که چندی پیش رونمایی از کتاب جدید یکی از شاعران طنزپرداز بزرگ استان و کشور بدون هیچ‌گونه حمایت مالی از طرف آن اداره توسط یکی از انجمن‌های ادبی با بودجه‌های شخصی شاعران کرج برگزار شد که حتی آن اداره پذیرایی حاضرین را در آن همایش به عهده نگرفت که البته چهره‌های مطرح و حرفه‌ای ادبیات معاصر بدون هیچگونه چشم‌داشتی و به شکل کاملاً افتخاری در این برنامه حضور داشتند.

در پایان این نامه آمده است که هدف از نگارش این متن توسط جمعی از شاعران و ناشران البرز این بوده که مدیران ارشد آن اداره ضمن اصلاح این رویه به جبران اشتباهات اخیر بکوشند تا دیگربار شاهد فاصله گرفتن شاعران حرفه‌ای این شهر از جوامع رسمی ادبیات آن نباشیم. در شهری که بزرگان بسیاری در عرصه ادبیات هنوز هستند و در اتمسفر آن تنفس می‌کنند و سال‌ها خاستگاه ادبی بزرگان بسیاری از شهرهای دیگر نیز بوده است، باید سنجیده‌تر گام برداشت تا به ساحت شعر و شاعر آنگونه که شایسته و بایسته است حرمت کنیم.

گفتنی است اسامی هادی ویسی، الهه مرتضایی، مطصفی قنبری، امیرحسین مرادی، روح ا.. باقری، محسن تاجیک، ابراهیم قوامی، محمدرضا امیری، هرمز سعدالهی، حمید چشم آور، آزاده اسدی، محمدافندیده، منیره حسینی و محمدرضاعباسلو زیر این نامه دیده می‌شود.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST