کد مطلب: ۸۵۸۶
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

تازه‌های نشر مروارید در بازار کتاب

آنا: «زخمه بر سازِ زمان؛ فلسفه‌ی هنر و زندگی و نظریه‌ی ادبی نیما یوشیج»، «تقویم تصادفی» و «ناتمامی» تازه‌های نشر مروارید در حوزه نقد ادبی، رمان و شعر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشر مروارید با انتشار سه اثر تازه، مخاطبان شعر، داستان و نقد ادبی را به این سه کتاب فراخواند:

از نیما یوشیج...

کتاب «زخمه بر سازِ زمان؛ فلسفه‌ی هنر و زندگی و نظریه‌ی ادبی نیما یوشیج» کتابی است که نشر مروارید آن را زیر عنوان فرهنگ گزین‌کویه‌های شعرای فارسی به انتشار رسانده و کار تدوین آن نیز به عهده ایلیا دیانوش بوده است.

زخمه بر ساز زمان، ۴۸۴ صفحه دارد و در ۵۵۰ نسخه به انتشار رسیده؛ کتابی که با یادداشت‌هایی از او آغاز می‌شود، با گزین‌گویه‌های این شاعر فقید که به نظر الفبایی درآمده ادامه می‌یابد و سرانجام با گاه‌شمار زندگی ادبی نیما به پایان می‌رسد.

نگارنده با انتخاب مضامینی برای گزین‌گویه‌ها، آن‌ها را به ترتیب حروف البفا تنظیم کرده است. مثلا زیر عنوان «درد» این گزین‌گویه آمده که: «از تألم خود می‌گریزیم، راست است ولی لازم است گاهی هم متألم باشیم، این معنای لازمه‌ی حیات ماست؛ بدون تألمات، زندگی بار سنگینی بود که تحمل آن برای ما بسیار دشوار تمام می‌شود.» برگرفته از نامه نیما به پرویز ناتل‌خانلری- مجموعه کامل نامه‌های نیما- گردآوری و نسخه‌برداری و تدوین: سیروس طاهباز- ۱۳۷۶.

علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه این کتاب، نظر نیما را حول محور مباحث و موضوعات مختلف جست‌وجو کنند؛ هرچند پیگیری رویکرد و نظرات نیما، به پیگیری نقل قول‌ها در متون اصلی نیز نیازمند خواهد بود.

تقویم تصادفی

بهاره ارشدریاحی که پیش از این نیز کتاب مجموعه داستانی «لیتیوم کربنات» با نشر بوتیمار روانه بازار نشر کرده بود، این بار رمان «تقویم تصافی» را با نشر مروارید به انتشار رسانده است.

این رمان ۱۱۰۰ نسخه تیراژ خورده و ۳۳۴ صفحه است و داستان زندگی دختر جوانی است که برای اولین بار از شهر زادگاه خود دور شده و برای تحصیل به دانشگاه شیراز رفته اما به طور تصادفی تقویم زندگی او را از ۷ سالگی تا بیست و چند سالگی ورق می‌زنیم.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم: «ناامیدی‌هایش همیشه به این فکر ختم می‌شود که می‌میرد و در مردن دلش برای هیچ‌کس تنگ نخواهدشد. نمی‌ترسد از اینکه دیگران بعد از مرگ فراموشش کنند. از فراموشیِ خودش می‌ترسد. از خودش می‌پرسد اگر روزی دیگر نتواند سعید را دوست داشته باشد و از پدرش کینه‌ای نداشته باشد و از شیما متنفر نباشد و برای آغوش مژگان و دلشوره‌ها و مهربانی‌های ترلان دلتنگ نشود، چه خواهد شد؟ و احساس می‌کند ترسی که ترلان از آن حرف می‌زند، مرگ نیست؛ نه خودش نه بعدش. برای او ترس از جنس فراموشی است.»

ناتمامی

سومین کتاب تازه نشر مروارید به سوسن میهن‌خواه، شاعر مجموعه «ناتمامی» اختصاص دارد. این مجموعه دربردارنده ۸۰ شعر سپید کوتاه و بلند است است که با عناوینی همچون لیلا، هان، قناری، آغوش، دروغ‌گو و... به انتشار رسیده‌اند.

این کتاب ۵۵۰ نسخه تیراژ دارد و ۱۱۳ صفحه‌ای است و بعد از مجموعه شعر «این خواب‌ها پریدن نمی‌دانند» میهن‌خواه، دومین مجموعه شعر او به شمار می‌آید.

در شعری از این مجموعه آمده آمده است:

همه حرف‌های سربسته می‌دانند
خواب دنیا سنگین شده
و کسی مرگ را
که برهنه در خیابان می‌رود
نمی‌شناسد
چیزی بخوان
تا صبح دیررس
سرزده
روی خواب‌های کوچه بدود
چیزی بخوان
محتاج تازیانه است
شبی که از دست نمی‌رود

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST