کد مطلب: ۸۶۳۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵

خریدار کتاب یا فروشنده کتاب‌های ممنوعه

جام جم: فرقی نمی‌کند سیگار باشد و تلفن همراه یا فیلم و کتاب، بالاخره هر بازاری یک زیرزمین هم برای خودش دارد، زیرزمینی که داد و ستدهای غیر رسمی و گاه غیرقانونی و شگفت انگیز در آن صورت می‌گیرد. این بار به سراغ یک بازار فرهنگی غیر رسمی رفته‌ایم.

 

به گزارش جام‌جم آنلاین، کم نیستند افرادی که هنگام جا به جایی و به اصلاح خانه عوض کردن و اسباب کشی با کتاب‌هایی مواجه می‌شوند که به دلایل مختلف از کمبود فضا گرفته تا فراغت از تحصیل و فقدان علاقه نیازی به آن دیگر ندارند، راه‌های مختلفی احتمالاً به ذهنشان می‌رسد، از قرار دادن در یک کارتون و گذاشتن در انبار و یا سر کوچه تا تبدیل آن به اسکناس.

اگر برای شما گزینه آخر یعنی تبدیل کتاب به اسکناس مهم است این گزارش را تا آخر بخوانید، برای تبدیل کتاب به اسکناس یک راهش این است که کتاب‌ها را زیر بغل بزنید و یا پشت خودرو بگذارید و راهی میدان انقلاب تهران شوید و یا به کتابفروشی‌های شناسایی شده از قبل در شهرستان محل زندگی‌تان ببرید.

راه دیگر و ساده‌تر و امروزی‌تر بخصوص برای پایتخت نشینان مراجعه به نیازمندی‌های مکتوب روزنامه‌ها و یا اپلیکیشن‌های دست دو فروشی است که قابلیت نصب در تمام گوشی‌های هوشمند را دارد.

ما در این گزارش سراغ نیازمندی‌های مکتوب رفتیم به چند شماره زنگ زدیم که در همان آغاز گفت‌وگو آب پاکی را روی دستمان ریختند، ما هم به شما می‌گوییم که اگر کتاب‌هایتان درسی و مذهبی است کلاً بی خیال شوید و در فکر هدیه دادن به کتابخانه‌ای دوستی آشنایی و ... باشید که خریدار ندارد.

آقای... که آگهی خرید کتاب داده است در پاسخ به این که چه کتاب‌هایی می‌خرد گفت: غیر از درسی و مذهبی هرچی باشد می‌خریم.

یکی دیگر از آگهی کنندگان هم توضیح داد که اگر تعداد کتاب‌ها زیر ۱۰۰ جلد است باز هم به زحمتش نمی‌ارزد که بیاید و قیمت بگذارد، البته برای این مشکل راهکاری هم داشت این که عکس کتاب‌های به در بخور و تاریخی و رمان‌های کم یاب اگر دارم برایش در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنم تا اگر پسندید برویم سر قیمت و معامله...

روی دیگر سکه

اما این بازار روی دیگری هم دارد، به هر حال وقتی صحبت از خرید و فروش کتاب به میان می‌آید کتاب‌های ممنوعه و مجاز هم در این بازار سهمی دارند، برای نمونه کتاب‌هایی مانند «محمدرضا پهلوی به سوی تمدن بزرگ» یا « عایشه بعد از پیغمبر» و مجموعه کارهای عزیز نسین و از نمونه‌های داخلی برخی کارهای خاص و چاپ قدیم صادق چوبک و ... این‌ها کتاب‌هایی است که در همین بازار براحتی قابل دسترسی است.

یکی از آگهی کنندگان خرید کتاب می‌گوید من اصلاً به کتاب‌هایی که شما دارید کاری ندارم چه کتابی می‌خواهید من آن را برایتان آماده می‌کنم، وقتی صحبت از قیمت هم به میان می‌آید برخی کتاب‌ها را تا پانصد هزار تومان هم قیمت می‌دهد و می‌گوید اینها ممنوعه است و کمیاب برای همین قیمتشان بالاست.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST