کد مطلب: ۸۷۸۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵

نوبل ادبیات ۲۰۱۶ در آکادمی می‌ماند؟

مهر: از عصر روز پنجشنبه گذشته که آکادمی نوبل یکی دیگر از انتخاب‌های عجیب و غیرمنتظره خود را رونمایی کرد، تا به امروز هنوز تکلیف کیفیت برگزاری مراسم اعطای نوبل ادبیات سال ۲۰۱۶ مشخص نیست.

انتخاب باب دیلن برای دریافت این جایزه ادبی، بازتاب‌های متفاوتی در محافل رسانه‌ای داشته و همان‌طور که انتظار می‌رفت صف مخالفان و موافقان این انتخاب از همان روز مجادله بر سر عملکرد آکادمی به خصوص در سال‌های اخیر را کلید زدند.

به‌رغم این اتفاق و بازتاب گسترده اما آنچه غیرمنتظره بود و کمتر کسی انتظارش را داشت، سردی برخورد باب دیلن در واکنش به اعطای این جایزه بود.

این ترانه‌سرا، خواننده و موزیسین آمریکایی که از نگاه آکادمی به واسطه «خلق تجربه شعری جدید با سنت ترانه‌سرایی بزرگ آمریکایی» شایسته دریافت این جایزه ادبی شناخته شده است، هنوز هیچ واکنشی چه مثبت و چه منفی به این انتخاب نشان نداده و با سکوت خود به این ابهام دامن زده است؛ آیا قرار است یکی دیگر از برگزیدگان نوبل ادبیات از دریافت این جایزه خودداری کند؟

باب دیلن در صورت عدم حضور در مراسم آکادمی و به تعبیری دست رد زدن به جایزه نوبل خود، پس از بوریس پاسترناک و ژان پل سارتر سومین برگزیده‌ای خواهد بود که در تاریخ اعطای این جایزه ادبی، به‌رغم انتخاب از سوی آکادمی حاضر به دریافت جایزه نمی‌شود.

خبرگزاری دویچه وله در گزارشی از حواشی انتخاب باب دیلن بعنوان برنده جایزه نوبل ادبی با طرح سوالاتی از این دست که «نظر خود او در این مورد چیست؟» و «آیا دیلن برای دریافت جایزه به استکهلم سوئد می‌رود؟» نوشت: پاسخ هنوز نامشخص است چرا که وی تا کنون پاسخ تماس‌های آکادمی سلطنتی نوبل را نداده است!

سارا دانیوس، منشی این آکادمی، روز دوشنبه (۱۷ اکتبر) به شبکه سوئدی «SR» گفت: فعلاً اقدام خاصی نمی‌کنیم. من تماس گرفتم و به همکاران بسیار نزدیکش هم ایمیل نوشتم و جواب‌های بسیار دوستانه‌ای هم گرفتم. فعلاً همین مقدار کافی است.

دیلن ۷۵ ساله تاکنون در ملاء عام کوچکترین اشاره‌ای به این موضوع نکرده است. او همان روزی که اعلام شد به عنوان برنده جایزه نوبل ادبی برگزیده شده، در لاس وگاس آمریکا کنسرت برگزار کرد و پس از ۹۰ دقیقه اجرا سن را ترک کرد، بدون اینکه حتی یک کلمه در مورد جایزه نوبل صحبت کرده باشد.

منشی آکادمی نوبل اما تردیدی ندارد که باب دیلن در مراسم اعطای جایزه نوبل در استکهلم شرکت خواهد کرد؛ البته با موضوع غیبت احتمالی دیلن هم به سادگی برخورد می‌کند؛ «اگر هم تمایلی به حضور نداشته باشد، خُب نمی‌آید. با وجود جشن بزرگی برگزار خواهد شد و جایزه هم مال اوست».

 

 

کلید واژه ها: باب دیلن -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST