کد مطلب: ۹۰۵۰
تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵

هجوم واژه‌های جدید وحشتناک و سریع است

ایسنا:‌ مدیر گروه دستور زبان فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: هجوم واژه‌های جدید به زبان و گفتار فارسی بسیار سریع و وحشتناک است و عکس‌العمل خیلی سریعی می‌طلبد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، برنامه "گفت‌وگوی فرهنگی" با موضوع "تأثیر فضای مجازی بر زبان فارسی" با حضور دکتر شریفی، زبان‌شناس، دکتر زندی مقدم، مدیر گروه دستور زبان فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دکتر حسنی، پژوهشگر ارشد فرهنگستان زبان فارسی  روانه آنتن شد.

زندی مقدم در این برنامه اظهار کرد: خط فارسی در سیر تاریخی بنا بر نیاز و اقتضائات  دچار تحولاتی شده است و این تغییرات در سال‌های اخیر با ورود علائم سجاوندی تقویت شده است.

او در ادامه گفت: با تشکیل بخش‌های ویراستاری در نهادهای انتشاراتی کشور بازنگری‌هایی در خط فارسی پدید آمد و  امکانات رایانه‌ای هم تسهیلاتی برای نوشتن ایجاد کرده‌اند بنابراین زبان فارسی در طول تاریخ همسو با تحولات دچار دگرگونی شده است.

مدیر گروه دستور زبان فرهنگستان تغییرات ایجادشده در خط فارسی در فضای مجازی را حاصل بی‌دقتی و ارجحیت سرعت نوشتن بر املاء کلمات از سوی کاربران دانست.

زندی مقدم در پاسخ به این سؤال که چرا مسئولان مربوطه  اقدام به موقع صورت نداده‌اند، گفت: هجوم واژه‌ها بسیار وحشتناک و سریع  و عکس‌العمل بسیار سخت است.

او در توضیح این مطلب بیان کرد:  واژه‌ها از آنجایی ایجاد می‌شوند که علم تولید شده است  بنابراین هیچ کلمه‌ای به اندازه کلمه تولید شده قادر نیست دقیقاً معنای مورد نظر را انتقال دهد، از این رو جایگزینی واژه در دیگر زبان‌ها مشکل است.

حمید حسنی نیز  با بیان این‌که هر زبانی صاحبی جز مردمی که به آن زبان صحبت می‌کنند ندارد، گفت: ما باید نسلی  را برای حال و آینده تربیت کنیم که در عین  سرعت برای جایگزینی واژه‌ها،  دقت و تمرکز را نیز حفظ کنند.

او با اشاره به تغییر واژه‌ها در کتاب‌های زیست‌شناسی گفت: بسیاری از کلمات دگرگون‌شده مربوط به فرهنگستان زبان فارسی نیست و برخی از آنها مانند " آویزه" مربوط به واژه‌گزینی فرهنگستان زبان فارسی در سال‌های خیلی دور است که نتوانسته است جایی در گفتار پیدا کند.

پژوهشگر ارشد فرهنگستان زبان فارسی از فرهنگستان ایسلند به عنوان یکی از بهترین فرهنگستان‌های دنیا یاد کرد و گفت: پیدا کردن واژه‌های بیگانه و جایگزینی با واژه مناسب با سرعت صورت می‌گیرد.

دکتر شریفی در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‌که هیچ‌گونه نگرانی برای تأثیر فضای مجازی بر زبان ندارد، تاکید کرد: پویایی زبان می‌تواند تغییرات آن را مدیریت کند.

او ادامه داد: یک شکاف بین گفتار و نوشتار زبان در حال شکل‌گیری است و احتمال از بین رفتن یکی از این دو وجود دارد.

این زبان‌شناس با بیان این‌که خط همیشه نسبت به گفتار مقاوم‌تر است، اظهار کرد: از آن‌جایی که گفتار به سرعت در حال تغییر است این شکاف عمیق‌تر می‌شود.

شریفی از شعر نو به عنوان تحولی عمیق در ادبیات فارسی یاد و اظهار کرد: این تحول توسط کسی صورت گرفت که اشراف و دانش کامل به زبان فارسی داشته است اما کاربران فضای مجازی را اکثراً جوانان تشکیل می‌دهند و از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که اهل زبان از بی‌قاعده بودن آن نگران هستند.

او گفت: یکی از نگرانی‌های اهل قلم فن‌هراسی است که یک فوبیای اجتماعی است که به دلیل ترس از لطمه به زبان از ورود یک تکنولوژی هراس‌انگیز است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST