کد مطلب: ۹۰۶۲
تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵

جولین بارنز: حضور آمریکایی‌ها در «بوکر» احمقانه است

ایسنا:  «جولین بارنز» اجازه حضور نویسندگان آمریکایی در جایزه ادبی «بوکر» را کاری احمقانه توصیف کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، این نویسنده و منتقد ادبی انگلیسی که در سال ۲۰۱۱ برای رمان «حس یک پایان» موفق به کسب جایزه بوکر شده است ضمن انتقاد از اجازه حضور نویسندگان آمریکایی در مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا، آن راتصمیمی احمقانه توصیف کرد که شانس دیگر نویسندگان را کاهش می‌دهد.

این رمان‌نویس در گفت‌وگویی با «رادیو تایمز» مخالفت شدید خود را با تعییرات اعمال‌شده در جایزه «بوکر» از سال ۲۰۱۳ مطرح کرد و گفت آمریکایی‌ها خودشان به اندازه کافی جایزه ادبی دارند.

جایزه «من بوکر» که اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد، جایزه‌ای است برای بهترین اثر ادبیات داستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده است. این جایزه بیش از ۴۰ سال تنها به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از ۲۰۱۳ با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند و در نهایت امسال برای اولین‌بار «پل بیتی» به عنوان یک نویسنده آمریکایی با رمان «Sellout» برنده «بوکر» نام گرفت.

«بارنز» ۷۰ ساله که تا پیش از سال ۲۰۱۱ سه بار نامزد جایزه «بوکر» شده بود،  این تغییرات را ناعادلانه دانست و گفت: نویسندگان بریتانیایی در کدام جوایز ادبی آمریکا می‌توانند حضور داشته باشند؟ در تئوری، تنها جایزه ملی کتاب آمریکا و تاکنون هیچ بریتانیایی موفق به کسب جایزه ادبی مهمی در آمریکا نشده است.

«فیلیپ هنشر» دیگر نویسنده انگلیسی نیز پیش‌تر با انتقاد از وضع این تغییرات، آن‌ها را گمراه‌کننده دانسته و «ملیوین براگ» انگلیسی نیز این تصمیم را به منزله از دست دادن "متمایز بودن" این رویداد ادبی توصیف کرده بود.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST