کد مطلب: ۹۱۱۰
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵

تمام شاخص‌های کتابخوانی منفی شد!

جام‌جم: یک زمانی انتشار کتاب‌هایی با شمارگان چند ده هزار و حتی چند صد هزار نسخه برای ما اهالی رسانه «خبر» محسوب نمی‌شد، چراکه اتفاقی نیفتاده بود و تعداد چنین کتاب‌هایی آن قدر زیاد بود که نمی‌شد به همه آنها پرداخت، اما حالا «خبر» این است: «شمارش معکوس برای غلتیدن شمارگان متوسط کتاب در ایران به زیر عدد ۱۵۰۰ نسخه آغاز شده است.»

به گزارش جام جم آنلاین، ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۵ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، تمام آمارها و شاخص‌های مرتبط با کتابخوانی و انتشار کتاب به جزء قیمت کتاب روندی نزولی داشته است.

بر اساس آماری که به طور اختصاصی در اختیار خبرنگار جام جم آنلاین قرار گرفته است، در ۶ ماهه نخست امسال شمارگان متوسط کتاب به عدد ۱۵۹۳ نسخه رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است و از الان باید منتظر ماند و دید چه زمانی این شاخص به زیر ۱۵۰۰ نسخه و فاجعه می‌رسد اتفاقی که با این شتاب کاهش چندان دور نیست.

اما شاخص تعداد کل عناوین منتشر شده کتاب معمولاً در سال‌های گذشته و بخصوص در سه سال اخیر رشدی صعودی داشت که متاسفانه این شاخص هم در ۶ ماهه نخست امسال روند صعودی‌اش تبدیل به نزولی شده است و ۳۳۴۸۰ کتاب در این زمان منتشر شده است که این عدد در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۰۰ عنوان کمتر شده است.

کاهش ده میلیون نسخه‌ای

شاخص ناامیدکننده دیگر کاهش حدود ده میلیون جلدی انتشار کل کتاب در ایران است، در ۶ ماهه نخست سال ۹۵ حدود پنجاه و دو میلیون نسخه کتاب در ایران منتشر شده است که این عدد سال گذشته حدود شصت و دو میلیون نسخه بوده است.

کتاب‌های سال ۹۵ در مقایسه با کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۴ ، کتاب‌های لاغرتری هم هستند، چرا؟ دلیلش واضح است در سال گذشته هر کتابی که در ایران منتشر شده است به طور متوسط ۲۳۰ صفحه حجم داشته است اما امسال این عدد به ۲۲۰ صفحه کاهش پیدا کرده است.

کتاب گران‌تر می‌شود

متاسفانه با وجود این کاهش تعداد صفحه، کتاب در ایران گران‌تر شده است، به عبارتی قیمت کتاب تنها شاخصی است که روندی صعودی در سال‌های اخیر داشته است و بهای هر کتاب به طور متوسط از سیزده هزار تومان سال گذشته به پانزده هزار تومان افزایش یافته است.

این آمار نشان می‌دهد که با وجود همه تلاش‌ها و تشویق‌ها برای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نتیجه مناسب حاصل نشده است و مدیران فرهنگی بخصوص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک بار دیگر باید بنشینند و بررسی کنند چرا روند نزولی شاخص‌های انتشار کتاب همچنان با شتاب و سرعتی خطرناک مسیر سقوط را در جامعه طی می‌کند و با تجدید نظر در برخی سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها ان شاء الله شاهد رشد شاخص‌های مطالعه و کتابخوانی در جامعه باشیم.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST