کد مطلب: ۹۱۹۶
تاریخ انتشار: شنبه ۴ دی ۱۳۹۵

قونیه در تمدن اسلامی

علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب که برای شرکت و سخنرانی در سمینار قونیه در تمدن اسلامی به قونیه سفر کرده، درباره‌ی دستاوردهای این سفر گفت: سمینار «قونیه در تمدن اسلامی» هم‌زبان با شب عرس مولانا از روز سه‌شنبه ۲۷ آذر تا سه‌شنبه ۳۰ آذر به همت دانشگاه قراتای، شهرداری قونیه، وزارت فرهنگ قونیه و چند نهاد دیگر در قونیه برگزار شد و محققانی از کشور ترکیه، هندوستان، آذربایجان، اردن، مراکش، عراق، تاجیکستان، امارات، آلبانی و روسیه در این سمینار حضور داشتند و درباره‌ی قونیه در عصر تنظیمات، سلطنت ترکان سلجوقی در قدس و قونیه، قونیه و ترکان هندوستان، دارالحدیث‌های قونیه در عصر عثمانی، مناسبات مسلمانان و دیگر مذاهب در قونیه سده‌ی هفتم قمری، کتابخانه‌ها و مدارس قونیه در دوره‌ی سلجوقیان، تاثیر افلاطون بر مولوی، آمیختگی مکان و معنویت در قونیه و نیز مقالاتی درباره‌ی مولوی و جایگاه او در قونیه در سده‌های مختلف ارائه شد.

محمدخانی افزود: سمینار قونیه در تمدن اسلامی با سرمایه‌گذاری خوبی که نهادهای فرهنگی قونیه در برگزاری آن داشتند در معرفی قونیه از جنبه‌های مختلف موثر بود و ضرورت دارد مسئولان شهرهایی فرهنگی چون شیراز، اصفهان، نیشابور و ... در معرفی میراث فرهنگی و ادبی شهرشان به محققان و مخاطبان دیگر کشورها گام‌هایی اصولی بردارند و از ظرفیت فرهنگی این شهرها برای جذب گردشگران کشورهای دیگر بهره ببرند.

معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب گفت که من در مقاله‌ی «قونیه در سفرنامه‌های ایرانیان» به سفرنامه‌هایی که شاعران، نویسندگان، محققان و روزنامه‌نگارانی که در هشتاد سال گذشته از قونیه دیدار داشته و نتیجه‌ی دیدارهای خود را از قونیه نوشته‌اند، اشاره و تحلیل کردم و بیان کردم که آفرینش آثار گرانمایه‌ی فارسی از نویسندگان و شاعرانی که در این شهر بالیدند، قونیه را به مرکز گسترش زبان و ادب فارسی در آناتولی تبدیل کرد و حضور بهاء ولد، سلطان ولد، مولانا و شمس قونیه را به شهری پرآوازه تبدیل کرد و در سروده‌ها و گفته‌های مولانا تا حدودی وضعیت فرهنگی قونیه در آن روزگار بازتاب یافته است. در روزگار ما نیز شهرت قونیه به مولوی و آرامگاه او در این شهر مدیون است و بیشترین بازتاب آثار معماری و فرهنگی قونیه در سفرنامه‌نویسان ایرانی از آرامگاه مولوی است و با آن‌که در طول هفت قرن گذشته مسافران بسیاری از قونیه دیدار کرده‌اند و در دهه‌های گذشته این سفرها فزونی گرفته است اما تعداد مسافرانی که در شرح حال سفر خود را از قونیه نوشته‌اند و نگارنده توانسته است این سفرنامه‌ها را به چه صورت کتاب مستقل و چه به صورت بخشی از کتاب و یا مقاله ببینید و تحلیل و بررسی نماید به چهل مورد می‌رسد.

محمدخانی گفت که در مقاله‌اش به سفرنامه‌های کسانی چون ابوالقاسم تفضلی، محمدعلی اسلامی‌ندوشن، محمدجواد مشکور، محمدرضا جلالی نائینی، محمود گلابدره‌ای، غلامرضا خاکی، مهدی زرقانی، محمد شهری، علیرضا قزوه و ... پرداخته و در این سمینار ارائه کرده است.

محمدخانی در پایان به دیدارش به مقامات و مسئولان شهر قونیه چون مدیران دانشگاه قراتای، شهردار قونیه، بنیاد بین‌المللی مولانا اشاره کرد و گفت که قرار شد در سال آینده برنامه‌هایی مشترک در تهران و قونیه در حوزه‌ی فرهنگی و ادبی برگزار شود.

ب

ب

ب

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST