کد مطلب: ۹۲۴۸
تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵

پیگیری‌های خواهرانه برای یافتن قاتل

ایلنا:   فهرست کتاب‌های پرفروش کتابفروشی‌ها و برخی شهر کتاب‌های تهران از ۴ دی‌ماه تا ۹ دی‌ماه و در اولین روزهای آغاز زمستان تکان چندانی نخورده و چندتایی از آثار داستانی که چند ماهی است با ورودشان به کتابفروشی‌ها تحرکی به لیست پرفروش‌ها داده بودند، همچنان مورد توجه کتابخوان‌ها قرار دارند. البته چندتایی رمان خارجی جدید نیز در این لیست دیده می‌شود. کتابفروشی‌ها هم امیدوارند با رسیدن کتاب‌های نوبرانه زمستانی پیشخوان‌ها و ویترین‌هایی پروپیمان برای شب‌های زمستانی کتابخوان‌ها تدارک ببیند تا داستان و رمان‌های تازه از تنور درآمده دهانشان را شیرین کند.

بر اساس این گزارش، رمان‌های «آنری پیک مرموز» از دَوید فوئنکینوس که به گفته روزنامه فیگارو، یکی از پنج نویسنده‌ی پرفروش امروز فرانسه است و اولین رمانش به نام وارونگی حماقت در سال ۲۰۰۲ جایزه‌ی فرانسوآ موریاک را دریافت کرد، رمانی تازه از اس. جی. واتسون، خالق اثر پرفروش «پیش از آنکه بخوابم» با نام «زندگی دوم» که روایتی است از پیگیری‌های قهرمان داستان برای حل معمای قتل خواهرش و تازه‌ترین اثر منتشر شده از پائولو کوئیلوی برزیلی که تحت عنوان «خیانت» به ملالت‌های زندگی زناشویی رفته و تلاش‌های زنی افسرده و ایستاده بر لبه خیانت پرداخته است، داستان‌های خارجی تازه وارد به لیست پرفروش‌ها هستند.

سه رمان «‌‫بازگشت به کیلی‌بگز‌‫» از سورژ شالاندن، نویسنده فرانسوی و که سابقه همکاری با روزنامه‌های لیبراسیون و کانار آنشنه و جایزه بزرگ ادبی ۲۰۱۱ آکادمی فرانسه را هم در کارنامه دارد، ترجمه ترانه علیدوستی از ماجرایی عاشقانه لهستانی که بعد از ۶۰ سال و درست آن طرف دنیا از طریق یک کتاب دختری ۱۴ ساله درگیر می‌کند یعنی رمان «داستان عشق» نیکول کراوس و داستان دو زن با برخی ویژگی‌های مشترک که در بازه زمانی و مکانی گسترده‌ای از زمان جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه تا امروز لندن و به واسطه یک تابلو نقاشی با هم مرتبط می‌شوند به قلم جوجو مویز و یعنی «دختری که رهایش کردی» جوجو مویز هم داستان‌های پاییزه‌ای هستند که همچنان جای خود را در لیست پرفروش‌ها حفظ کرده‌اند.

علاوه بر این‌ها رمان‌های چاپ پاییز دیگری همچون «مردی به نام اوه» نوشته فردریک بَکمن با ترجمه فرناز تیمورازف که به عنوان پرفروش‌ترین رمان این روزهای سوئد شناخته می‌شود و حتی روزنامه «اشپیگل» درباره‌اش نوشته است «کسی که از این رمان خوشش نیاید، بهتر است اصلاً هیچ کتابی نخواند.»، ‌ «دفتر یادداشت قرمز» آنتوان لورِن، نویسنده، روزنامه‌نگار، فیلمنامه‌نویس و کلکسیونر عتیقه فرانسوی که تبه نوعی روایتی از تجربیات شخصی نویسنده از زمانی که دستیار یک فروشنده عتیقه بوده و حتی امتیاز ساخت فیلمی از روی آن به تلویزیون فرانسه هم واگذار شده است، روایت داستانی لنا اندرشون سوئدی از یک عشق مخرب که تمام روح و هویت یک زن را خراش می‌دهد و تمام اعتماد به نفسش را در مقابل شریک احساسی‌اش از او می‌گیرد یا همان «تصرف عدوانی؛ داستانی درباره عشق» و روایت موراکامی از داستانی که خود را قهرمان داستان می‌داند با نام «جنگل نروژی» که در سال ۱۹۸۷ در ژاپن منتشر شد و تنها در این کشور ۱۰ میلیون نسخه فروخت و باعث شد موراکامی برای یافتن آرامش و دوری از شهرت ژاپن را ترک کند نیز اگرچه تا حدودی از تب و تاب اولیه در جذب مخاطب افتاده‌اند اما بعد از چندین هفته هنوز هم آنقدری خواهان داشته‌اند که از لیست کتاب‌های پرفروش خط نخورند.

البته رمان «پس از تو» نوشته جوجو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی به گفته ناشر این نویسنده در ادامه رمان «من پیش از تو» خلق شده است و خود رمان «من پیش از تو» و و «یک بعلاوه یک» او که زندگی یک زن تنها به اسم «جس توماس» و دختر نابغه‌اش و پسر بچه‌اس که با وجود تمام مشکلات خود به سرپرستی قبول کرده را روایت می‌کند هم دیگر داستان‌های خارجی هستند که چندین ماه است جایگاه خوبی در لیست پرفروش‌ها داشته و دارند.

همچنین روایت داستانی اورهان پاموک از رابطه‌ی عاطفی یک مرد ثروتمند و دختری فقیر از استامبول به‌نام «موزه‌ی معصومیت» و «ملت عشق» الیف شافاک در کنار ترجمه عادل فردوسی‌پور از «هنر شفاف اندیشیدن» رالف دوبلی هم کتاب‌هایی هستند که چندین و چند ماه است هرازگاهی در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شوند.

مجموعه داستان «بهترین شکل ممکن» نوشته مصطفی مستور که ۶ دروایت داستانی متفاوت در شهرهای شیراز، تهران، مشهد، اهواز، اصفهان و بندر انزلی را شامل می‌شود و به دلیل جنبه سینمایی داستان‌ها می‌توان آن را تلفیقی از ادبیات و سینما دانست و اولین اثر کتایون سنگستانی با نام «جلبک» که رمانی اجتماعی است با رگه‌هایی از طنز تلخ در روایت زندگی دختر جوان دانشجوی تئاتر که برای امرار معاش مشاغل مختلفی از کار در تولیدی‌های خاک‌گرفته تا نوشتن رمان زرد عاشقانه را امتحان می‌کند هم نمایندگی ادبیات ایران را در لیست پرفروش‌های هفته سوم آذرماه بر عهده داشتند.

دو مجموعه شعر «جان‌های شیفته» و «اسب‌ها در خواب شاعران را سواری می‌دهند» سروده واهه آرمن نیز شعرهای فارسی پر مخاطب در ده روز اول فصل زمستان بودند.

 «شعر مدرن از بودلر تا استیونس (گزیده‌ای از مقاله‌ها و شعرها (» با ترجمه و تصحیح مراد فرهادپور، «ویلیام شکسپیر» نوشته‌تری ایگلتون که سعی دارد به کمک ایده‌های مارکسیستی، فمینیستی و نشانه‌شناختیِ معاصر تفسیر بدیع و نافذی از قریب به اتفاق نمایشنامه‌های اصلی شکسپیر ارائه بدهد و «نیچه زندگی به منزله‌ی ادبیات» نوشته الکساندر نهاماس که «زیبایی‌شناسی‌گرایی» نیچه را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌گوید نیچه به جهان به مثابه متنی ادبی می‌نگرد و برای رسیدن به دیدگاه‌های خویش درباره‌ی جهان و اشیا و حتی انسان‌ها، نخست ایده‌ها و اصولی را از ادبیات و آفرینش آثار ادبی برمی‌گیرد و سپس آن‌ها را به دیدگاه‌های مزبور تعمیم می‌دهد نیز اثر تخصصی حوزه ادبیات پرخواننده‌ی دهه ابتدایی دی‌ماه هستند.

 «سیذارتا؛ چنین زیست بودا» که رخدادهای زندگی سیذارتا گوتاما، بنیان‌گذار آموزه‌هایی که امروزه با عنوان آیین بودایی شناخته می‌شود را روایت می‌کند، و «فضاهای امید» از دیوید هاروی پروفسور ممتاز دانشگاه شهری نیویورک که موضوعی اتوپیایی و آرزویی دارد در اندیشه‌ی اینکه یک دنیای جایگزین ممکن است چگونه به نظر برسد هم آثار اجتماعی پرخواننده در این هفته معرفی شدند.

کتاب «نگاهم کن، خیالم کن» یوریک کریم مسیحی که جستارهای او بر تصاویر مهم، معروف و اثرگذار است نیز اثر هنری در حوزه عکاسی و فهم عکس حاضر در لیست پرفروش‌های آغاز دی‌ماه هستند.

بر اساس این گزارش ناشرانی چون بیدگل، چشمه، مرکز، هیرمند و آموت بیشترین آثار را در فهرست این هفته پرفروش‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST