کد مطلب: ۹۳۱۱
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵

با فقر پایان نامه «خواجوشناسی» مواجه هستیم

ایسنا: معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد ضمن بیان اینکه تنها موضوع ۷۶ مدرک و پایان نامه دانشگاهی مربوط به خواجوپژوهی می‌شود، از برگزاری همایش بزرگداشت خواجوی کرمانی در ۱۷ دی‌ماه سال ۹۶ به میزبانی کرمان خبر داد.

به گزارش ایسنا، طه هاشمی در جلسه فراخوان همایش بزرگداشت خواجوی کرمانی با بیان اینکه این همایش ۱۷ دی ماه ۹۶ در استان کرمان برگزار خواهد شد، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و بررسی‌های شورای علمی قرار بر این شد با دعوت از اساتید خواجو پژوه داخل و خارج دانشگاه آزاد، به ابعاد ناشناخته و کمتر شناخته شده خواجوی کرمانی پرداخته شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد افزود: متاسفانه پایان‌نامه‌های دانشگاهی اهمیت چندانی به موضوع تعمیق و توسعه فرهنگ خواجوپژوهی نمی‌دهند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال طبق آمار ایران‌داک ۱۲۵۰ مدرک و پایان‌نامه دانشگاهی مربوط به حافظ، ۱۲۱۶ مدرک و پایان‌نامه دانشگاهی مربوط به سعدی و تنها ۷۶ مدرک و پایان‌نامه دانشگاهی مربوط به خواجوی کرمانی است. بنابراین درخصوص پایان‌نامه‌های مربوط به خواجه کرمانی با فقر مواجه هستیم که باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.

طه هاشمی به مذاکرات دانشگاه آزاد با شهر کتاب نیز اشاره کرد و گفت: طبق مذاکرات انجام شده قرار بر این شد که سلسله گفتارهایی را تا دی‌ماه سال آینده در ارتباط با خواجوی کرمانی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، تاثیر قرآن و حدیث، عرفان، اسطوره، مباحث زبان‌شناسی، زیبایی‌شناسی، مردم‌گرایی، روایت‌شناسی، سیاست و اخلاق و طنز در آثار خواجوی کرمانی، نقش خواجوی کرمانی در تحول غزل فارسی و ادب معاصر فارسی، جایگاه خواجوی کرمانی در تاریخ ادبیات فارسی، سعدی، خواجوی کرمانی و حافظ شیرازی در فرآیند تکوین و تکامل ادبی شیراز و خواجوی کرمانی و شاعران از جمله محورهای همایش بزرگداشت خواجوی کرمانی هستند.

همچنین «بررسی نسخ خطی»، «تصحیح و شرح آثار خواجوی کرمانی»، «جامعه و خواجوی کرمانی»، «خواجوی کرمانی و روزگار مغول»، «خواجوی کرمانی و خانقاه»، «خواجوی کرمانی و مرید گرایی»، «خواجوی کرمانی و مرادها»، «خواجوی کرمانی و دین‌گرایی»، «خواجوی کرمانی و قیام‌های عصر او» و «اشعار نویافته از خواجو کرمانی» از دیگر محورهای برگزاری این همایش است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST