کد مطلب: ۹۳۹۸
تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵

ایران از آنِ همه‌ی ایرانیان است

ایسنا: میرجلال‌الدین کزازی با تاکید بر اینکه ایران از آن همه ایرانیان است، گفت: به حتم ایرانی که تیره‌های گونه‌گون در آن نزیند، ایران راستین نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، میرجلال‌الدین کزازی در حاشیه اولین جشنواره بین‌المللی اقوام در کرمانشاه، گفت: یکی از ویژگی‌های والا و بنیادهای بهینه در فرهنگ و تاریخ ایران و یکی از سرمایه‌های سترگ و ستوده ما ایرانیان این است که در این سرزمین سپند و اهورایی که سرزمین هزاره‌هاست، همواره تیره‌ها وتبارهای گوناگون می‌زیسته‌اند.

او با بیان اینکه فرهنگ مردم هر سرزمین در اسطوره‌های آن نهفته است، گفت: اگر بخواهیم فرهنگ مردمی را بشناسیم، باید اسطوره‌های آن مردم را باریک و ژرف بکاویم.

او تصریح کرد: در شاهنامه می‌بینیم هر زمان ایران بزرگ نیاز داشته از مرزهای خود پاسداری کند، تیره‌های گوناگون ایرانیان سپاهی پرشمار و آماده را آراسته‌اند که نمونه‌های آن در شاهنامه فراوان است.

کزازی افزود: ایران متعلق به تمام تیره‌های ایرانی است و از هر تیره و تبار که باشیم و در هر جای این سرزمین بامی (درخشان) که می‌زییم، همه ایرانی هستیم.

 این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: کُردان، آذریان، لُران، خوزیان، بلوچان، گیلکان، تات‌ها و ده‌ها تیره و تبار دیگر که در ایران می‌زیند، همه ایرانی‌اند.

کزازی اظهار کرد: در شاهنامه زمانی که از رویارویی تیره‌های ایرانی با هم سخن رفته، سخن از ترجمان رفته و این یعنی گونه‌گونی گویش و زبان تیره‌های ایرانی در ایران روایی داشته.

این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: ایران ما رنگارنگ است، گونه گون است، سا نا سان است و هر تیره‌ای پوشش، زبان و گویش خود را دارد و هیچ جهانگردی اگر سال‌ها در ایران به گردش بپردازد دلخسته و بیزار نمی‌شود، چرا که به هر شهری که برود با مردمی دیگرگون روبه رو می‌تواند شد.

کزازی تاکید کرد: ایران از آن همه ایرانیان است و هیچ تیره و هیچ تباری و هیچ قومی نمی‌تواند گفت ایران از آنِ من است و همه تیره‌ها و قوم‌ها بخش و بهره‌ای دارند در آنچه ایران شده است.

او افزود: اگر کُردها نمی‌بودند و از مرزهای ایران پاسداری نمی‌کردند، بخشی از ایران را از دست می‌دادیم و یا اگر آذریان نبودند آذربایجان را از دست می‌دادیم و هر کدام از تیره‌های ایران، این سرزمین گونه گون، در آن سهم و بهره‌ای دارند و در طول تاریخ از آن پاسداری کرده‌اند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: همه ما تیره‌های ایرانی باید این سرزمین آریایی را ارج بنهیم و گرامی بداریم.

وی در پایان با اشاره به سؤال برخی که عنوان کردند چرا او (کزازی) با این همه ادعای ایران دوستی جامه فرنگی می‌پوشد، گفت: این سؤال بارها از من شده و گفته‌ام ما زبان فراگیر داریم که هر تیره ایرانی بدان سخن می‌گوید، زبان فارسی زبانی فراگیر است در میان همه ایرانیان، اما ما جامه فراگیر ملی نداریم و می‌باید این جامه فراگیر ایرانی را داشته باشیم.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST