کد مطلب: ۹۵۱۱
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

دعوایی که با فرهنگ وجود دارد

 هنرآنلاین: تقی آزاد ارمکی جامعه‌شناس معاصر،  گفت: بی توجهی به فرهنگ، فضای فرهنگی و افراد فرهنگی از جمله معضلاتی ست که ایران معاصر گرفتار آن است. جامعه دارد باسوادتر می‌شود اما مشکل آنجاست که این با سواد شدن با مشکلدار تر شدن همراه است. ریشه مشکلات امروز جامعه ایران که به فردا هم سرایت خواهد کرد در کم فرهنگی است

او گفت: از نظر صاحب نظران فرهنگ و اخلاق در ایران مشکل ایران معاصر دعوایی است که با فرهنگ وجود دارد.  

او افزود: مشکل دوری از فرهنگ و روی آوردن به فرهنگ بداخلاقی است. ما در زندگی روزمره هم شاهد نوعی افول فرهنگ هستیم. کمتر شاهد این هستیم که مردم ایرانی با ارجاع به ضرب المثل‌ها و کلمات قصار و قصیده‌ها و اشعار و تجربیات ایرانی به داوری بنشینند.

ارمکی گفت: بیشتر مردم ایران در مسیر لجاجت با بنیان‌های فرهنگی و اخلاقی‌شان قرار گرفته‌اند. در زمانی این اتفاق می‌افتد که سطح سواد مردم بالا رفته است. مشکل از کجاست؟ فرهنگ ما به سمت نا مطبوعی حرکت کرده است.

او در ادامه گفت: مراکز انتشاراتی که کتاب درسی چاپ می‌کنند در فروش کتاب و جلب مشتری مشکل کمتری دارند، در حالی که  مراکز انتشاراتی که کتاب فرهنگی منتشر می‌کنند در مسیر نابودی قرار دارند. آن‌ها کمتر توان چاپ کتابی  در حوزه فرهنگ دارند. نه مشتری هست که کتاب فرهنگی بخرد و نه دولتی هست که از این نوع مراکز انتشاراتی حمایت کند. او گفت: در حوزه ادبیات، شعر، رمان، دین و تاریخ باید تاکید شود. اگر این فضاها را تقویت می‌کردیم مشکلی در حوزه کتاب و مطالعه نداشتیم. متاسفانه ما در این فضاها بیشترین مشکل‌ها را داریم. کتاب خوب در حوزه تاریخ وجود ندارد تا مردم به خواندن آن تشویق شوند. ارمکی در پایان گفت: رمان و داستان و قصه خوب نوشته نمی‌شود تا خواننده خود را بیابد. در حوزه شعر هم این گونه است. در حوزه اخلاق و دین هم اینگونه است. دربعضی از این حوزه‌ها بیشترین تلاش انتشار کتاب‌های قدیمی است که کارهای خوبی انجام داده‌اند اما نیاز به فضای جدید به شدت در این حوزه‌ها احساس می‌شود.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST