کد مطلب: ۹۵۲۳
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵

گرفتن جایزه از دست رییس جمهوری ایران مایه افتخار است

آسیا: نویسنده اسپانیایی و برنده بیست و چهارمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی با بیان اینکه عاشق ایران و زبان فارسی است،‌ دریافت این جایزه از دست رییس جمهوری ایران را مایه افتخار دانست.

دکتر خواکین رودریگز ورگاس که برای حضور در مراسم اهدای بیست و چهارمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی به ایران سفر کرده و زبان فارسی را مانند زبان مادری خود تکلم می‌کند، افزود: کتاب «اسرارالتوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید» که شرح کاملی از زندگی «ابو سعید ابی الخیر» از شاعران و عرفای ایرانی سده ششم هجری است و به زبان اسپانیولی ترجمه شده، در این دوره از جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شده است.
وی که تاکنون آثار دیگری چون «سووشون»، « لستان سعدی » «مینوی خرد» و «ارداویرافنامه» را به اسپانیایی برگردانده، ادامه داد: برای کتاب «اسرارالتوحید» مقدمه‌ای نوشته‌ام تا خواننده اسپانیایی ابتدا کمی با شخصیت کتاب و نیشابور قرن ۱۱ میلادی آشنا شود و سپس مطالعه را آغاز کند زیرا درک این کتاب به دلیل فضای عرفانی حاکم بر آن برای مخاطب غربی دشوار است و نیاز به توضیح بیشتر و بهتر دارد.
این ایران شناس اسپانیایی با بیان اینکه در پاورقی‌های زیادی برای فهم بیشتر خواننده توضیحاتی درباره شخصیت و ویژگی‌های عرفانی ابو سعید ابی الخیر داده، اضافه کرد: این کتاب و کتابهایی با موضوعات ادبیات عرفانی فارسی و عربی جزو ادبیات شرقی به شمار می‌روند.
وی ادبیات فارسی را اقیانوسی پرآب دانست و گفت: در بسیاری از کشورها دپارتمان زبان فارسی با قدمت بسیار وجود دارد اما در اسپانیا هنوز چنین دپارتمانی راه اندازی نشده به همین دلیل آثار بزرگان ایرانی نیز کم ترجمه شده، هرچند ترجمه‌های موجود نیز بسیار ضعیف است.
دبیر انجمن ایران شناسی اسپانیا با بیان اینکه در حال ترجمه کتاب «قابوس نامه» اثر امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وشمگیر بن زیار است، تصریح کرد: نخستین کتاب را در سال ۲۰۰۳ و حدود ۱۲ کتاب فارسی را به اسپانیولی ترجمه کرده‌ام.

** جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی جایزه‌ای بزرگ و مهم
خواکین رودریگز ورگاس جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی را جایزه‌ای بزرگ و مهم دانست و از دست اندرکاران برگزاری این جایزه قدردانی کرد.
وی دریافت این جایزه از دست رییس جمهوری ایران را مایه افتخار دانست و گفت: خوشحالم از اینکه با وجود اسلام شناسان زیاد در سراسر جهان، این جایزه به من تعلق گرفته از این رو قصد دارم در دوره‌های بعدی این جایزه نیز شرکت کنم.
این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: فعالیت در این حوزه را نه به خاطر جایزه و پول بلکه برای دل خود انجام می‌دهم، زبان فارسی زندگی من شده و با عشق، علاقه و لذت حتی در منزل هم به آن مشغول هستم.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST