کد مطلب: ۹۶۲۰
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵

سعید بیابانکی در شهر کتاب مشهد

 

 «سعید بیابانکی» در شهر کتاب مشهد

  

 برادر جان! خراسان است اینجا/ سخن گفتن نه آسان است اینجا

سعید بیابانکی در مراسم جشن امضای کتاب (سه گانه یلدا، لبخندهای مستند، سنگچین) در «شهر کتاب مشهد» در میان جمع دوستارانش از شعر و اندیشه‌هایش گفت.

در ابتدا ضمن ادای احترام به تمامی شاعران بخصوص شاعران خطه خراسان از استاد محمد قهرمان شاد  و استاد ذبیح الله صاحب کار یاد کرد و اشاره کرد که خواستگاه شعر خراسان است و شعر در خراسان متولد شده و بتدریج به شهرهای دیگر رفته است. وی از جایگاه شعر و ادبیات و تأثیر آن سخن گفت و با نقل خاطره‌ای از مراسم بزرگداشت شهدای دانشمند هسته‌ای از تأثیر شعر در ایجاد انگیزه و امید سخن گفت و تاکید کرد شعر را نباید کم گرفت و کوچک و در ادامه از مبنای ماندگاری شعر در ادوار مختلف سخن گفتند و اینکه فارغ از سنتی یا کلاسیک بودن شعر باید به عمق و میزان تأثیرگذاری آن دقیق شد.

سعید بیابانکی در ادامه سخنانش ابراز کرد هرگز مخاطب زیاد نداشتم و دنبالش هم نبودم و مخاطب کم داشتن به معنای بد بودن نیست و همانطور که برشت نمایش نویس می‌گوید: شاعر و نویسنده هنگام نوشتن نباید به مخاطب فکر کند و اگر قرار اثرداشته باشد، باید مخاطب کشف کند.

وی در بحث مخاطب‌سازی و مخاطب‌بازی بیان کرد اگر بناست مثل حافظ شعر بگوییم در واقع بر دوش مخاطبان او سوار شدیم، در ادبیات ما هستند کسانی مانند نیما یوشیج که خلاف جریان آب شنا کردند و مخاطب سازی کردند و هر شاعری باید زبان مستقل داشته باشد.

بیابانکی در ادامه به سؤالات علاقمندان شعر و ادبیات پاسخ گفت و درباره قالب چهارپاره و کتاب‌های یلدا و سنگچین و لبخندهای مستند توضیح داد.

و در آخراز همکاری شهر کتاب مشهد و نشر سوره مهر برای فراهم آوردن این برنامه تشکر کرد و خاطر نشان کرد باید این نوع برنامه‌ها متداوم باشد و مجموعه‌ای مثل شهر کتاب باید محل آمد و شد شاعران و نویسندگان و مترجمین و مؤلفین باشد که مردم بتوانند ارتباطی قوی‌تر با صاحبان قلم پیدا کنند.

 

ب

ب

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST