کد مطلب: ۹۶۳۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵

جای خالی استاد

محمد جعفر یاحقی

ایران: یکی از آثار شاخص زنده یاد ابوالحسن نجفی کتاب «غلط ننویسیم» ایشان است. او توجه ویژه‌ای  به درست‌نویسی داشت و بخوبی ضرورت تألیف چنین کتابی را درک کرده بود. کتابی که بی‌اغراق بسیاری از افراد آن را خریداری کردند و در جهت به کار بستن نکات درج شده در آن کوشیدند.
این کتاب در زمانی که منتشر شد، آنقدر اثرگذار بود که بارها تجدید چاپ شد و از سوی افراد مختلفی هم به آن توجه نشان داده شد. با وجود این  فعالیت‌های او تنها به یک حوزه محدود نمی‌شد، او علاوه بر این به‌عنوان زبان شناس، مترجم و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم سال‌ها فعالیت داشت.
از همین رو معتقدم هر زمان، هر یک از ما که بخواهیم یادی از ایشان کنیم ناخودآگاه از دریچه تخصص خودمان به بررسی فعالیت‌های این فعال فرهنگی و ادبی خواهیم پرداخت. من هم  از دریچه فعالیت‌های خودم در عرصه ادبیات و همچنین فرهنگستان زبان و ادب فارسی به کتاب «غلط ننویسیم» ایشان اشاره کردم. نجفی در عرصه عروض هم تحول بسیاری ایجاد کرد، مطالعات جدی و خوبی هم در این زمینه انجام داد که قابل تقدیر است. او عمری را بر سر فعالیت در حوزه‌هایی که اشاره شد گذاشت و توانست شاگردان بسیار خوبی هم تربیت کند.
امیدوارم روزی شاهد این باشیم که شاگردان ابوالحسن نجفی آنقدر فعالیت‌هایشان جامع و کامل شود که بتوانند جای خالی استاد خود را پر کنند. گرچه بعید می‌دانم شاهد فعالیت شخص دیگری همچون او، که تا این اندازه به حوزه‌های مختلف اشراف داشته باشد، باشیم.
مرکز فرهنگی شهر کتاب از سال‌جاری و به منظور یاد و بزرگداشت مقام علمی او، نشان ابوالحسن نجفی را به ترجمه برگزیده رمان و داستان کوتاه سال اهدا می‌کند. این مراسم با حضور اصحاب فرهنگ و اندیشه امروز ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST