کد مطلب: ۹۹۰۳
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶

عطار هنوز هم مشهور و ناشناخته است

با این‌که در دهه‌های گذشته آثار متعددی درباره زندگی و آثار عطار منتشر شده‌است و چندین سال است که روز بزرگداشت عطار در نیشابور و شهرهای دیگر برگزار می‌شود اما هنوز توصیفی که استاد بدیع‌الزمان فروزانفر در آغاز کتاب شرح احوال و نقد و تحلیل آثار عطار ذکر کرده در روزگار ما درباره عطار واقعیت دارد و عطار «مشهور و ناشناخته» است.

علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب، به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری در ۲۵ فروردین با ذکر این نکته درباره وضعیت عطار پژوهی در سال ۱۳۹۵گفت: با این‌که عطار از برجسته‌ترین چهره های شعر و عرفان در ادب فارسی و فرهنگ ایرانی است اما متاسفانه کارنامه‌ی عطارپژوهی در سال ۱۳۹۵چندان پربرگ و بار نیست و اثر شاخصی درباره عطار در یک‌سال گذشته منتشر نشده‌است.

 وی گفت مجموعا در یک‌سال گذشته حدود ۶۰ اثر از عطار و درباره عطار در هشتاد هزار شمارگان انتشار یافته‌است که ۲۹ اثر چاپ اول بوده و بقیه چاپ مجدد است. از مجموع آثار چاپ اول، ده اثر درباره عطار است و ده گزیده از اشعار و داستان‌های عطار و دو اثر تطبیقی در مقایسه فاوست گوته با شیخ‌صنعان عطار و نیز مقایسه عرفان عطار با عرفان کارلوس کاستاندا           انتشار یافته‌است.

معاون فرهنگی شهرکتاب افزود: در میان آثار عطار هنوز هم منطق‌الطیر بیشترین مخاطب را دارد که با ۱۴ عنوان و تذکره‌اولیا با ده عنوان با استقبال علاقه‌مندان روبه‌رو بوده است. زبان عطار در تمامی آثارش به تناسب زمینه معنایی، زبانی روشن، جذاب، مردمی و قابل فهم است و مردم مخاطبان اصلی آثار و افکار عطار بوده و هستند و قصد او از پدید آوردن این آثار، تعلیم، معرفت عرفانی و صفات و اخلاق حاصل از آن است که به عقیده‌ی او تنها راه نجات مردم در این جهان و آن جهان است.

حکایت‌های عطار، آینه‌ی تمام‌نمای زندگی، عادات و عقاید و رفتار مردم عصر عطار و اعصار پیش و پس نزدیک اویند و منبع خوبی برای جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و مردم‌شناسان برای شناخت تاریخ و روحیات مردم در عصر عطار است.

محمدخانی به آثاری که در سال ۹۵ بیشترین چاپ را داشته، اشاره کرد و گفت: در این سال، چاپ شصتم قصه‌های برگزیده از آثار عطار از مجموعه‌ی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مهدی آذریزدی، چاپ بیست‌وششم تذکره الاولیاء با تصحیح محمدرضا شفیعی‌کدکنی، چاپ دهم تذکره‌الاولیاء با تصحیح نیکلسون و چاپ هفتم مصیبت‌نامه عطار با تصحیح محمدرضا شفیعی‌کدکنی منتشر شده است.

محمدخانی در پایان به برنامه‌هایی که تاکنون درباره‌ی عطار برگزار شده است اشاره کرد و گفت: ضروری است که نهادهای علمی و فرهنگی استان خراسان به‌ویژه دانشگاه فردوسی مشهد، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان، مراکز فرهنگی و ادبی نیشابور اهتمام بیشتری در باشکوه برگزار کردن روز بزرگداشت عطار داشته باشند و هر ساله بتوانند چندین کتاب و پژوهش جدید درباره‌ی عطار عرضه و در کشورهای دیگر زمینه‌ی ترجمه‌ی آثار عطار را فراهم کنند.

وی گفت: مرکز فرهنگی شهر کتاب در دهه‌ی گذشته پنجاه درس‌گفتار درباره‌ی زندگی و آثار عطار و چند سمینار و نشست برگزار کرده است که منبع بسیار خوبی برای عطار‌پژوهی به شمار می‌رود.

 

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST