img
img
img
img
img
برگزاری همایش زمستانی مدیران شهرکتاب

برگزاری همایش زمستانی مدیران شهرکتاب

دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه مدیران فروشگاه‌های شهرکتاب در تهران به صورت حضوری و غیرتهرانی‌ها به صورت آنلاین در همایش زمستان مدیران فروشگاه‌ها حضور یافتند. این نشست به رونمایی از ۹ محصول و خدمت جدید شهرکتاب اختصاص یافت. در ابتدای نشست مهدی فیروزان (مدیرعامل) و علی جعفرآبادی (قائم‌مقام و معاون توسعه) دقایقی صحبت کردند و سپس معرفی و رو‌نمایی از پروژه‌ها انجام شد.

بخش اول مراسم با سخنان مهدی فیروزان مدیرعامل شهرکتاب همراه شد. فیروزان با تقدیر از فروشگاه‌‌ها و همراهی آن‌ها در پستی و بلندی‌های مختلف در سال‌های اخیر، انسجام و یکپارچگی را از جمله توانمندی‌های شهرکتاب دانست. فیروزان با اشاره به اینکه شهرکتاب در طول نزدیک به سه دهه فعالیت از بنگاه به نهاد فرهنگی تبدیل شده است، گفت شهرکتاب به جایگاهی رسیده است که شبکهٔ فروشگاهی آن محل مراجعهٔ مردم است و به تبع آن نهادهایی هم که با مردم سروکار دارند به سراغ شهرکتاب می‌آیند. فیروزان تأکید کرد که رجوع مؤسسات و نهادهای گوناگون به شهرکتاب ظرفیتی است که در همهٔ‌ سال‌های گذشته بدون سابقه بوده است.
فیروزان گفت که مؤسسه باید شرایط برابر توسعه و خلاقیت برای همهٔ فروشگاه‌ها فراهم کند و مدیران فروشگاه‌ها از این ظرفیت برای ارتقای عملکرد فروشگاه‌‌ها استفاده کنند. مخصوصاً که تلاش‌های مؤسسه بر این قرار گرفته است که فعالیت‌هایی روزآمد را به شهرکتاب پیوند بزند و نوآوری‌هایی که در گوشه و کنار رخ می‌دهد بازتابی متناسب با فعالیت‌های شهرکتاب پیدا کند. مدیرعامل شهرکتاب در ادامه با اشاره به راه‌اندازی بخشی با عنوان «هم‌آفرینی و ارتباطات خلاق» گفت که ظرفیت‌های موجود در محیط پیرامونی شهرکتاب با تکیه بر شبکهٔ فروشگاهی در خدمت اهداف شهرکتاب قرار می‌گیرند.

در ادامه علی جعفرآبادی معاون توسعهٔ‌ شهرکتاب دربارهٔ رویکردهای توسعه‌ای شهرکتاب صحبت کرد. تمرکز در کار تخصصی، عدم تمرکز در تأمین منابع مالی و کپی‌نکردن ایده‌ها سه رویکرد اصلی در توسعهٔ شهرکتاب است. جعفرآبادی در ادامه رویکردهای هم‌آفرینی را تقویت شهرکتاب به قسمی دانست که منجر به تقاضاهای بیرونی به شهرکتاب برای کمک کردن شهرکتاب به کسب‌وکارهای دیگر شود. جعفرآبادی در ادامه ۵ رویکرد اصلی در هم‌آفرینی شهرکتاب را ۱- تنوع بخشی به پایانه‌های فروش، ۲- تنوع‌بخشی به مسیرهای جلب مشتری، ۳- تنوع‌بخشی به مسیرهای افزایش درآمدی، ۴- تنوع‌بخشی به فروشگاه‌ها (کافه‌کتاب و شهرکتاب تخصصی) و ۵- افزایش تعداد فروشگاه‌ها با هدف تقویب شبکه‌ٔ شهرکتاب دانست.

در ادامه به ترتیب ۹ محصول و خدمت جدید شهرکتاب معرفی شدند:

یکم. همکاری با داراکارت

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

دوم. همکاری با ژی‌برد

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

سوم. همکاری با گنجه

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

چهارم. بازطراحی نظام بن‌کارت‌های خرید کتاب و کالاهای فرهنگی

بن‌کارت‌های شهرکتاب در تعامل با شرکت سِپ (سامان پرداخت) بازطراحی شدند. با توجه به مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، سامان پرداخت به عنوان واسطه جدید برای بن‌کارت‌های شهرکتاب مذاکره و انتخاب شد. در مدل جدید چهار ویژگی مورد توجه قرار گرفت: ۱- صدور کارت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن؛ ۲- کمترین هزینهٔ تولید برای بن‌کارت‌ها؛ ۳- راحت‌ترین تجربهٔ کاربری برای مشتریان شهرکتاب؛ ۴- امکان سفارشی‌سازی در تعداد پوزها و فروشگاه‌های میزبان کارت‌‌ها.
جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید. 

پنجم. رونمایی از سایت مؤسسه شهرکتاب 

سایت مؤسسهٔ‌ شهرکتاب با تمرکز بیشتر بر هویت مستقل فروشگاه‌ها،‌ تسهیل دسترسی مشتریان و بازنشر اخبار آن‌ها و آشناسازی مخاطبان با گسترهٔ‌ خانوادهٔ شهرکتاب راه‌اندازی شد. سایت مؤسسه در آدرس قدیمی و اصلی آن یعنی bookcity.org فعالیت می‌کند. همه فروشگاه‌های شهرکتاب دارای صفحه اختصاصی در این سایت هستند.

ششم. رونمایی از سایت انگلیسی شهرکتاب

با وجود گستردگی فعالیت‌های شهرکتاب در تعامل با نهادهای فرهنگی بین‌المللی فقدان سایت انگلیسی زبان مؤسسه حس می‌شد و به همین دلیل در کنار طراحی سایت مؤسسه، سایت انگلیسی نیز طراحی و راه‌اندازی شد. در این سایت همه شعبه‌های شهرکتاب صفحه اختصاصی انگلیسی دارند.

هفتم. رونمایی از طراحی جدید سایت معاونت فرهنگی

پایگاه اینترنتی مرکز فرهنگی شهرکتاب نیز در این فرآیند بازطراحی و به روزرسانی شد و فعالیت خود را در آدرس culture.bookcity.org آغاز کرد.

هشتم. رونمایی از پنل مدیران فروشگاه‌ها

پنل مدیران فروشگاه‌ها نیز دیگر محصول جدیدی بود که در این نشست رونمایی شد. ابزاری برای برقراری ارتباط میان مدیران فروشگاه‌های شهرکتاب و مؤسسه برای ارسال تقاضاهای ارائهٔ خدمات، خرید محصولات فروشگاهی و مکاتبات اداری استفاده خواهد شد.

نهم. رونمایی از آکادمی شهرکتاب

دست آخر نیز پایگاه اینترنتی آکادمی شهرکتاب که با مودل فارسی طراحی شده است با هدف ارتقای مهارت‌های سرمایه‌های انسانی شهرکتاب و ثبت و انتقال تجربه از خبرگان این حوزه به جوانان رونمایی و راه‌اندازی شد. سایت آکادمی در آدرس http://academy.bookcity.org در دسترس است.