کد مطلب: ۱۰۱۵۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶

نخستین شماره‌ی دوره‌ی جدید ماهنامه‌ی سروش نوجوان منتشر شد

پس از بیش از یک دهه وقفه، نخستین شماره‌ی دوره‌ی جدید مجله‌ی سروش نوجوان منتشر شد. سروش نوجوان پیشتر از فروردین ۶۷ تا اسفند ۸۵ منتشر می‌شد و اکنون پس از یازده سال، همزمان با زادروز قیصر امین‌پور، انتشار آن از سر گرفته شده است.

بر اساس آنچه در صفحه‌ی هشت شماره‌ی جدید مجله آمده، ماهنامه‌ی ادبی هنری سروش نوجوان در فروردین ۱۳۶۷ یعنی بیست‌ونه سال پیش به همت مرحوم قیصر امین‌پور و فریدون عموزاده‌ی خلیلی و بیوک ملکی، با مدیرمسؤولی مهدی فیروزان منتشر شد.

در همان صفحه می‌خوانیم: «برای بهتر دانستن قصه‌ی سروش نوجوان باید به ده سال قبل‌تر از آن، یعنی ۱۳۵۷ خورشیدی بازگردیم و به حوزه‌ی هنر و اندیشه‌ی اسلامی. در همان اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، گروه‌های مختلف هنرمندان و نویسندگان مذهبی و انقلابی، بدون هیچ حکم حکومتی و حمایت دولتی کنار هم قرار گرفتند و نهادی را بام حوزه‌ی هنر و اندیشه‌ی اسلامی بنیان گذاشتند. بنیان‌گزاران حوزه گروه‌های مختلفی بودند. محوری‌ترین گروه کانون نهضت فرهنگی اسلامی بود که سال ۱۳۵۶ به ریاست مرحوم طاهره صفارزاده تشکیل شده بود و در آن نویسندگان و هنرمندانی چون آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، محمدجواد باهنر، علی شریعتمداری، علی موسوی گرمارودی عضویت داشتند. گروه نویسندگان و هنرمندان حسینیه‌ی ارشاد، گروه فیلمسازی آیت‌فیلم، بچه‌های مسجد جوادالائمه به سرپرستی مرحوم امیرحسین فردی، ازجمله گروه‌های دیگر فعال هنری بودند که پیش از انقلاب با گرایش اسلامی فعالیت می‌کردند و حوزه‌ی اندیشه‌ی اسلامی را شکل دادند. هنوز دو سال از پیروزی انقلاب نگذشته بود که حوزه‌ی هنر و اندیشه‌ی اسلامی ابتدا زیر نظر مدرسه‌ی عالی شهید مطهری و بعد، زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت و ماهیت دولتی پیدا کرد و نامش به حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی تغییر یافت.»

اما چه شد که هسته‌ی اولیه‌ی مجله‌ی سروش نوجوان شکل گرفت؟ در صفحه‌ی نهم مجله می‌خوانیم: «در اواسط دهه‌ی ۶۰ اختلاف‌‌نظرهایی در میان چهره‌های سیاسی انقلاب مشاهده می‌شد. دو گروهی که درباره‌ی مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دیدگاه‌های متفاوتی داشتند، به راست اسلامی و چپ اسلامی مشهور بودند. این دو گروه درباره‌ی اصول پایه‌ی انقلاب، همچون اسلام، قانون اساسی و رهبری امام خمینی اتفاق نظر داشتند، اما رویکردشان به مسائلی چون دخالت دولت در اقتصاد، ثروت‌اندوزی و سرمایه‌داری، آزادی‌های هنری، صدور انقلاب و... متفاوت بود. همزمان با انشعاب گروهی از روحانیون از جامعه‌ی روحانیت مبارز که نام مجمع روحانیون مبارز را برای خود برگزیدند، در سال ۱۳۶۶ گروهی از هنرمندان حوزه‌ی هنری هم که اعتقاد داشتند حوزه‌ی هنری به اندازه‌ی کافی انقلابی و عدالتخواه نیست و به سمت سرمایه‌داری و اشرافیت گرایش پیدا کرده، از حوزه‌ی هنری خارج شدند.»

در بخشی دیگر از همان صفحه آمده است: «خارج از حوزه‌ی هنری گروهی از مدیران فرهنگی نگران عاقبت کار ایشان بودند و می‌خواستند با جذب این افراد، همچنان از نیرو و توان ایشان در مسیر انقلاب و منافع جامعه استفاده کنند. مهدی فیروزان در آن سال‌ها مدیریت مؤسسه‌ی سروش را در صداوسیما به عهده داشت. با حمایت فیروزان جمعی از هنرمندان انشعابی حوزه به سروش آمدند و زمینه‌های انتشار سروش نوجوان را فراهم کردند. اولین شماره‌ی سروش نوجوان در فروردین ۱۳۶۷ با قیمت ۷۰ ریال منتشر شد. مدیر مسؤول نشریه مهدی فیروزان بود و شورای سردبیری ماهنامه ادبی هنری را قیصر امین‌پور، فریدون عموزاده‌ی خلیلی و بیوک ملکی تشکیل داده بودند. مجله ۵۲ صفحه داشت و تک‌رنگ بود. سرمقاله‌ی آن مجله را هم قیصر امین‌پور نوشته بود.»

مدیرمسؤول دوره‌ی جدید مجله‌ی سروش نوجوان مجید بلالی است و این نشریه زیر نظر شورای سردبیری منتشر می‌شود. سیدعلی کاشفی خوانساری نیز دبیر شورای سردبیری ملجه است.

سروش نوجوان در بخش‌های ادبیات، فرهنگ، دانش، ورزش و هنر مطالب متنوعی را برای نوجوانان منتشر کرده است. جدیدترین شماره‌ی مجله با ۱۰۸ صفحه و به قیمت ۸۰۰۰ تومان به صورت تمام رنگی و با کاغذ گلاسه منتشر شده است.

 

send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST