کد مطلب: ۱۸۹۱۶
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸

بررسی تاثیر قیام مشروطه بر آموزش و پرورش ایران در یک کتاب

مهر: انتشارات دارالفکر در قم کتاب «نقد و بررسی سیر تحول آموزش و پرورش از آغاز مشروطه تا ۱۳۲۰» نوشته فریده رحمتی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۲۸۸ صفحه و بهای ۴۰ هزار تومان منتشر کرد.

این کتاب سه فصل دارد که عناوین آنها به ترتیب از این قرار است: «زمینه‌های تاریخی»، «تعلیم و تربیت در دوره ناصری و مظفری» و «تحول آموزش و پرورش همزمان با کودتای ۱۲۹۹ تا ۱۳۲۰». نویسنده در این کتاب به پیگیری این مساله مهم پرداخته است که آیا انقلاب مشروطه توانست سیستم سنتی نظام آموزشی ایران را متحول کند یا خیر؟

فصل نخست کتاب شامل سه بخش است: نخست «سیمای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران قبل از مشروطه» که در ذیل آن مباحثی چون «نگاهی فشرده به شرایط و شالوده‌های شکل گیری اصلاحات» و «آغازگران تحول فرهنگی در ایران بعد از مشروطه، دولتمردان اصلاح طلب» و تاثیر چهره‌های مهمی چون میرزا بزرگ عیسی فراهانی، عباس میرزا، امیرکبیر، سیدجمال الدین اسدآبادی، میرزا ملکم خان و میرزا حسین خان سپهسالار، بر بهبود شرایط فرهنگی ایران بحث شده است. «جایگاه تعلیم و تربیت در ایران قبل از مشروطه» و «تاثیر فرهنگ غرب در تحول عصر قاجار» از دیگر بخش‌های فصل نخست کتاب است.

فصل دوم کتاب نیز شامل چهار بخش با این سرفصل‌هاست: «پیش زمینه‌های تعلیم و تربیت در دوره ناصری و مظفری»،‌ «وضع مدارس در آغاز جنبش مشروطیت»، «تاسیس انجمن معارف (۱۲۷۷ شمسی) و ایجاد مدارس جدید دولتی» و «ظهور روشنفکران جدید و آموزش جامعه بوسیله آثار و اندیشه‌های آنان».

در نهایت فصل سوم کتاب «نقد و بررسی سیر تحول آموزش و پرورش از آغاز مشروطه تا ۱۳۲۰» نیز چهار بخش دارد که عناوین آنها به ترتیب از این قرار است: «اوضاع ایران همزمان با کودتای ۱۲۹۹»، «فرهنگ عمومی جامعه» (با بررسی نگاه رضاخان به فرهنگ دینی و فرهنگ غربی)، «توجه رضا شاه به فرهنگ» و «نقش و جایگاه برخی از سیاستمداران عصر رضا شاه در مسائل فرهنگی» (که در این فصل نگاه چهره‌ها و شخصیت‌هایی چون محمدعلی فروغی، عبدالحسین تیمورتاش، مهدی قلی خان هدایت و عیسی صدیق اعلم به مسائل فرهنگی تحلیل شده است.) این فصل پیشتر در قالب یک مقاله در فصلنامه پژوهش‌نامه تاریخ نیز منتشر شده بود.

فریده رحمتی دارای مدرک دکتری تاریخ معاصر از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است. «حقانیت شیعه»، «قصه‌های کهن اقوام ایرانی» و تالیف چندین مجلد از کتاب‌های درسی و کمک درسی تاریخ برای دانش آموزان دوره دبیرستان، از دیگر کتاب‌های منتشر شده فریده رحمتی است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST