کد مطلب: ۲۱۹۰۲
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

کتاب «مشروطه به روایت کسروی» منتشر شد

احمد کسروی (۱۲۶۹ - ۱۳۲۴ خورشیدی) مورخ، زبان شناس، پژوهشگر، روزنامه نگار، حقوق‌دان و وکیل دعاوی، در حوزه های گوناگون دارای تألیفات متعدد پژوهشی است.

وی دربارهٔ انقلاب مشروطیت صاحب دو اثر سترگ به نام «تاریخ مشروطهٔ ایران» و «تاریخ هجده سالهٔ آذربایجان» است که از مهم ترین مدارک و منابع مربوط به مطالعات مشروطه محسوب می شود و همواره مرجع اصلی پژوهشگرانِ این عرصه بوده است.

با وجود این که از بدو انتشار تا کنون، نظرات متفاوتی در موافقت و مخالفت با این دو کتاب ابراز شده است، چاپ های متعدد با شمارگان بالا نشانگر توجه فراوان محققین، دانشگاهیان، علاقه مندانِ تاریخ مشروطه و کتابخوانان به این آثار است.

اقبال عمومی به آثار کسروی دربارهٔ مشروطیت، جنبه ای کلاسیک به آن ها بخشیده و به همین دلیل است که کتابی دربارهٔ مشروطه به چاپ نمی رسد که ارجاعی از این دو کتاب در آن وجود نداشته باشد. این کتاب ها علاوه بر ایران، در خارج از کشور نیز دارای شهرت است و به زبان های عربی و انگلیسی ترجمه شده است.

کتاب حاضر که بر اساس یادداشت های کسروی در روزنامهٔ پرچم در سال های ۱۳۲۰ و ۱۳۲۱ خورشیدی فراهم آمده، سومین اثر وی دربارهٔ مشروطیت است که برای اولین بار در قالب کتاب به چاپ رسیده است.

یادداشت های کسروی در روزنامهٔ پرچم دربارهٔ رجال و حوادث انقلاب مشروطه که ارکان و ساختار کتاب حاضر را تشکیل می دهد، شامل ۶ موضوع است. این موضوعات عبارتند از:

۱- هواخواهان مشروطه

۲- بدخواهان مشروطه

۳- گروه سوم

۴- یک سند تاریخی

۵  یک عکس تاریخی

۶- از این جا و از آن جا

این اثر علاوه بر این که خلاصهٔ کتاب های «تاریخ مشروطهٔ ایران» و «تاریخ هجده سالهٔ آذربایجان» است،  ادامه و تکملهٔ کتاب های یاد شده نیز به شمار می آید، زیرا دارای تفاوت ها، افزوده ها، داوری ها، اظهار نظرات و توضیحاتی است که در آن کتاب ها نیامده است.

«ثبت وقایع در تاریخ»، «قدردانی از قهرمانان و کوشندگان مشروطه»، «زنده نگه داشتن نام مجاهدان گمنام مشروطه» و «نکوهش بدخواهان و دشمنان مشروطه» از مهم‌ترین دلایل و انگیزه های کسروی در نگارش این یادداشت ها بوده است.

اثر حاضر، همچون دو کتاب مشهور کسروی، از جمله اسناد مهم و ارزشمند انقلاب مشروطیت محسوب می شود.

کتاب «مشروطه به روایت کسروی« که دارای ۲۰۱ مدخل در شرح مجاهدان مشهور و گمنام مشروطه، بدخواهان مشروطه و عکس ها و اسناد تاریخی درباره مشروطه است، در فروردین سال ۱۳۹۹ به کوشش مهدی نورمحمدی و توسط نشر علم به چاپ رسیده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST