کد مطلب: ۲۲۷۰۲
تاریخ انتشار: شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹

راهنمای استرس

گسترش فرهنگ و مطالعات: کتاب «راهنمای استرس» به کوشش نویسندگانی چون جنی استینمتز، جان بلانکنشیپ، لیندا براون، دبورا هال و گریس میلر و با ترجمه‌ی مهناز خزائیلی، به همت نشر نی به چاپ رسیده است.

این کتاب حاصل تلاش چند ساله‌ی گروهی از محققان و کارشناسان بوده است تا نیاز مراجعان به درمانگاه‌ها و دفترهای مشاوره را تأمین کنند و کسانی که در معرض فشارهای عاطفی و محیطی بوده‌اند این راهنما را مفید یافته‌اند. این راهنمای جامع استرس را می‌توان نوعی خودآموز نیز به شمار آورد و از آن برای کاهش استرس در محیط کار و در روابط با افراد استفاده کرد. با استفاده از رویکرد چند بعدی این برنامه‌ی کاهش استرس، هرکس می‌تواند به روش شخصی مطلوب خود برای رفع استرس دست یابد. در تمرین‌های گام‌به‌گام، با چرخه‌ی استرس، تکنیک‌های آرام‌سازی، استفاده از روش‌های بازسازی شناختی، گوش دادن فعال، جرئت‌مندی و بازخورد منفی آشنا می‌شویم.

درعین‌حال، این راهنما در برنامه‌های آموزشی و بازآموزی، مددکاری، تربیت حرفه‌ای، مشاوره‌ی تحصیلی و روان‌شناسی به کار می‌آید؛ زیرا کنترل کردن استرس راهی است به سوی زندگی آسان‌تر و مولدتر.

مؤلفان کتاب کارشناسان برجسته‌ی روان‌شناسی و مدیریت بوده‌اند و مطالبی کاربردی در اختیار خوانندگان گذاشته‌اند که در همه حال می‌توان از آن استفاده کرد و جنبه‌ی پایه‌ای یا کلاسیک پیدا کرده است.

قسمتی از کتاب «راهنمای استرس»:

عواملی مثل استرس‌زاهای اجتماعی وجود دارند که می‌توانند چرخه‌ی استرس را آغاز کنند. نمونه‌هایی از موقعیت‌های اجتماعی استرس‌زا عبارت‌اند از: حضور آدم‌های عصبانی یا پرخاشگر، اجبار به گرفتن یا دادن بازخورد منفی (مانند ارزیابی عملکرد، یا انتقاد از همکار)، و سر و کار داشتن با کسانی که به‌سختی منظورشان یا نیازشان را بیان می‌کنند. برای کسانی که در حوزه‌های خدماتی کار می‌کنند، نمونه‌ها ممکن است حضور آدم‌های بسیار بیمار یا مراجعان ناسپاس باشند.

دسته‌ی دیگری از استرس‌زاها، استرس‌زاهای سازمانی هستند. نمونه‌هایش شرایطی است مثل فقدان اولویت‌های روشن برای هدف‌های کار، تعارض میان واحدها یا بخش‌ها، یا تنگی وقت ناشی از نزدیک شدن مهلت پایان کار. همه‌ی استرس‌زاهای سازمانی در محل کار نیستند. خانواده‌ها خودشان سازمان هستند، و تنوع نقش‌ها در خانواده ممکن است باعث تعارض شود. مؤسسات آموزشی گروه دیگری از سازمان‌ها هستند که در آن‌ها استرس‌های مربوط به نقش‌ها وجود دارد.

غیر از عوامل بیرونی، چیزی که احتمالاً بیشترین سهم را در ایجاد استرس دارد، گفت‌وگو با خود یا خودگویی است. منظور انتظاراتی است که خودمان برای خودمان تعیین می‌کنیم، مثل بایدها، بهتر است‌ها و انواع باورهای شخصی و حرفه‌ای یا انتظارات عملی از خودمان. مثلاً، بسیاری از زنان دارای باور همسر کامل یا مادر کامل هستند و در عین حال انتظار دارند کارمند کامل هم باشند.

راهنمای استرس در ۱۹۲ صفحه رقعی با جلد نرم چاپ و با قیمت ۲۸ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST