کد مطلب: ۲۲۷۰۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹

نگاهی به چند کتاب تازه

همه‌چیز با مرگ همسر مارتاین آغاز می‌شود. دختر جوان او دست از زندگی می‌کشد و غرق در دنیای تاریک غم، به سوگ مادرش می‌نشیند. تااینکه در یک ایستگاه قطار صدای ناآشنای ویولن لئا را از دل تاریکی بیرون می‌کشد و روحی دوباره در او دمیده می‌شود. پس از آن، وقتی پدر شوق یادگیری ویولن و استعداد شگرفش را می‌بیند، قول می‌دهد تا برای شادی فرزندش هر کاری بکند. استعداد و تلاش‌های شبانه‌روزی لئا او را به یکی از معروف‌ترین نوازنده‌های کشور تبدیل می‌کند و شهرت روزافزونش بر رابطه‌اش با پدر تأثیر می‌گذارد. حال مارتاین که نادانسته دخترش را وارد جهانی مستقل کرده است، عاجزانه در طلب این است که فرزندش را نزد خود نگه دارد و دست به کاری می‌زند که زندگی هردویشان را به خطر می‌اندازد.

لئا، پاسکال مرسیه، ترجمۀ زهرا نیکان‌پور، انتشارات کوله‌پشتی، ۲۵۶ صفحه، ۳۹۰۰۰ تومان

 

کتاب نجیب‌زاده‌ای در مسکو، رمانی نوشته‌ی آمور تولز است که اولین بار در سال ۲۰۱۶ به انتشار رسید. داستان این رمان مخاطبین را به دوره‌ای پر فراز و نشیب از تاریخ می‌برد و با زندگی کنت الکساندر روستوف آشنا می‌کند. زمانی که دادگاه بلشویک در سال ۱۹۲۲، کنت الکساندر را یک اشرافی غیرپشیمان در نظر می‌گیرد، او به حصر خانگی در هتلی در نزدیکی‌های کرملین محکوم می‌شود. روستوف که مردی سرسخت و باهوش است، حتی یک روز هم در تمام زندگی‌اش کار نکرده و حالا مجبور است در اتاقک بالای شیروانی هتل زندگی کند، در حالی که در پشت درهای هتل، برخی از پرآشوب‌ترین دهه‌های تاریخ روسیه رقم می‌خورد. برخلاف انتظار روستوف، این شرایط سخت باعث می‌شود که او به دنیایی جدید از اکتشافات روحی و عاطفی قدم بگذارد.

نجیب‌زاده‌ای در مسکو، آمور تولز، ترجمۀ مصطفی احمدی، انتشارات کوله‌پشتی، ۵۹۶ صفحه، ۸۵۰۰۰ تومان

کتاب «تزار عشق و تکنو» اثری خلاقانه از یکی از بزرگترین استعدادهای جدید عصر ما ،آنتونی مارا است و یک مجموعه داستان ۹ قسمتی است. داستان در سال ۱۹۳۷ با یک نیروی زیرزمینی روسی آغاز می‌شود و در داخل یک تونل نیمه‌ساز قطار زیرزمینی ادامه پیدا می‌کند. هنرمندی که عکس‌ها را برای دولت سانسور می‌کند و تصاویر خائنان دولت را از بین می‌برد، دولتی خود پیش از آن در کشتن مخالفینش تبحر خاصی پیدا کرده بود. و در اتنها داستان با زندگی یک روسی تنهای دیگر در یک سفینه فضایی در زمانی نامعلوم به پایان می‌رسد که در حال گوش دادن به یک نوار کاست قدیمی است. همه چیز در این میان اتفاق می‌افتد. تاریخ اتحادیه شوروی، ماجراهایی عجیب و ناراحت‌کننده، تاریخی سرشار از طنز تلخ، قبل از کمونیسم، بعد از کمونیسم، قبل و بعد از رئالیسم که در یک مجموعه داستان به هم پیوسته در قالب کتاب « تزار عشق و تکنو» بازگو می‌شود.

تزار عشق و تکنو، آنتونی مارا، ترجمۀ مریم حسین‌زاده، نشرنو، ۳۵۸ صفحه، ۵۲۰۰۰ تومان

 

در این کتاب، تأثیر و نقش سه نهاد قدرت رسانه، دانشگاه و نهاد سیاسی حاکم در کشور بر حیات تاریخی بیانیۀ حجم‌‌گرایی مدّ نظر است. در بررسی نقش رسانه، تأکید بر مطبوعات و رسانه‌‌های مجازی است و نقش این دو به صورت مجزّا تحلیل شده است. نقش نهاد سیاسی حاکم به صورت غیرمستقیم انجام شده است و به‌ویژه در بخش رسانه و مطبوعات، تأثیر سیاست‌‌های فرهنگی دولت‌‌ها تحلیل و بررسی شده است. دانشگاه از آن رو نهاد قدرت در نظر گرفته شده است که پرورش‌دهندۀ نخبگان علمی کشور و یکی از منابع اصلی تولید فکر و اندیشه است؛ گروهی که در مناسبات فرهنگی و ادبی کشور نقشی به‌سزا دارند و رخدادهای فرهنگی و هنری کشور نیز تا حدّ زیادی با سرنوشت دانشگاه پیوند خورده است.

حجم‌گرایی و قدرت، علیرضا رعیت‌حسن‌آبادی، نشر خاموش، چاپ اول ۱۳۹۹، ۲۳۰ صفحه، ۶۳۰۰۰ تومان

 

کتابی که پیش رو دارید مصاحبه‌ی ژولیا کریستوا، روانکاو، زبان‌شناس و رمان‌نویس مشهور بلغارستانی ـ فرانسوی است با ساموئل دوک، که خود روان‌شناس فرانسوی شناخته‌شده‌ای است. با خواندن خودم را می سفرم، همسفر کریستوایی می‌شویم که خاطرات زندگی‌اش با ارجاع به انسان‌ها، مفاهیم، نظریه‌ها و کتاب‌هایی که بر او تأثیر گذاشته‌اند و یا خود آن‌ها را مطرح کرده و نوشته است، نقطه‌گذاری می‌شوند. کودکی کریستوا به کودکی تنها فرزندش گره می‌خورد و روایت‌هایش از رولان بارت و ژاک لکان و سفر به چین ما را در فضای یکی از جذاب‌ترین دوران‌های روشنفکری در فرانسه قرار می‌دهد. در طول صفحات کتاب به ‌خوبی روشن می‌شود که تصادفی نیست اگر امروز ژولیا کریستوا، یکی از شاخص‌ترین چهره‌های متفکران منتقد در جهان است. خواندن این کتاب تجربه‌ای واقعی در حیطه‌ی «اصل لذت» است که ما را با زیر و بم زندگی خصوصی و حرفه‌ای این چهره‌ی درخشان آشنا می‌کند و گویی شاه‌کلید ورود به دیوان/ ذهن این روانکاوِ شناخته‌شده، را در اختیار ما می‌گذارد؛ وضعیتی که بدون تردید، اشارتی دارد به آرزوی دیرینه‌ی نظر افکندن به آن «صحنه‌ی آغازین».

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST