کد مطلب: ۲۵۳۰۳
تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰

«چامه» ویژه علی‌محمد حق‌شناس رسید

ایسنا: شماره جدید «چامه» با عنوان «شست‌وشو در شکوفه نارنج»، ویژه‌نامه‌ای برای علی‌محمد حق‌شناس، شاعر و زبان‌شناس فقید منتشر شد.

 شماره نوزدهم مجله «چامه» در ۲۰۰ صفحه انتشار یافته است.

محمدصادق رحمانیان، مدیر و سردبیر این دوماهنامه ادبی در سرمقاله این شماره در مطلبی با عنوان «آموزگار عشق و شاعری» نوشته است: دریافتی که به هنگام مطالعه کتاب ۴۴۴ صفحه‌ای «به یاد دکتر علی‌محمد حق‌شناس» داشتم، از او انسانی جست‌وجوگر، آزاد و علاقه‌مند به شعر و ادبیات، شوخ‌طبع و با عاطفه سرشار که گاه به زودرنجی می‌زد، و عاشق طبیعت و گل و گیاه به دست می‌داد.

او در ادامه این سرمقاله آورده است: علی‌محمد حق‌شناس، دانشجوی ممتاز سال‌های دور که می‌توانست در رشته‌های پردرآمد به تحصیل ادامه دهد، به دانش زبان‌شناسی علاقه نشان داد تا در پیشرفت علمی ادبیات دیروز و امروز مؤثر باشد، و چنان‌چه خود باور داشت در ادبیات جنبه‌هایی هست که اگر آن‌ها را در مطالعات زبان‌شناسی به کار گیرند، شناخت درست‌تر، ژرف‌تر و گسترده‌تری نسبت به زبان و زبان‌شناسی حاصل می‌شود. او بین ادبیات و زبان‌شناسی رابطه‌ای تنگاتنگ قائل بود و در مقالاتی ‌چند این ارتباط را تبیین کرده بود. انتشار دو مجموعه شعر «بودگانی‌ها» و «بودن در شعر و آینه» از او دانشمندی ساخته بود که زبان‌شناسی را از دریچه شعر می‌نگریست.

ابوالقاسم اسماعیل‌پور نیز در آغاز یادداشت مجله نوشته است: دکتر حق‌شناس با دیگران تفاوت‌های عمده داشت. ویژگی‌های عاطفی و اخلاقی‌اش، در کنار دانش ژرف او چه خوش نشسته بود. او حتی حاضر نشد پیکرش در قطعه هنرمندان و فرهیختگان به خاک سپرده شود و آرزویش این بود که در گوشه‌ای پرت در بنفشه‌ده کلاردشت آرام گیرد.

همچنین محمود معتقدی، شاعر، با ۲۱ شعر کوتاه تازه‌ترین شعرهای خود را به مخاطبان «چامه» عرضه کرده است.

در بخش داستان، ابوالفضل رضا قوچانی (با داستان چشم به راه)، علیرضا جوانمرد (با داستان مرثیه)، سمیه کشوری (با داستان لالایی)، مرجان طلایی (با داستان گردوی شهر پرتقال)، مهدی شاطر (کیک-نوشابه) و بابک طیبی (تصمیم کبری، عزم زیور) در این شماره قلم زده‌اند. سرپرستی بخش داستان نیز به عهده محمدجواد جزینی است.

در بخش شعر، تازه‌ترین شعرهای عبدالحسین فرزاد، محمدباقر کلاهی اهری، ساغر شفیعی، شهرام پوررستم، عبدالرحمان فرقانی‌فر، حسن فرخی، محمد آشور، سریا داودی حموله، روح‌الله رویین، حسین علی‌اکبری هره‌دشت، رحیم پاک‌نژاد، حمید روزبان، فرزاد شجاع و سیروس امیری زنگنه به چشم می‌خورد. این بخش زیر نظر ضیاءالدین خالقی آماده می‌شود.

در بخش ویژه‌نامه، علاوه بر بازنشر مصاحبه علی‌محمد حق‌شناس، مطالب، یادداشت‌ها و مقالاتی از استادان دانشگاه آمده است. در این بخش این نام‌ها دیده می‌شود: علی‌اصغر محمدخانی، کورش صفوی، حسین سامعی، شهرام رفیع‌زاده، سیدمصطفی عاصی، حسن ذوالفقاری، محمود بیجن‌خان، شهین نعمت‌زاده،‌ نگار داوری اردکانی، فاطمه راکعی، سیدعلی‌اصغر سلطانی، مهدی سبزواری، اسکندر صالحی، شهرام مدرس خیابانی، شمس لنگرودی، زهرا ابوالحسنی چیمه، عادل بیابانگرد جوان، صادق رشیدی، شاپور جورکش، پریسا درخشان مقدم، علیرضا حسن‌زاده و احمد حبیبی. فاطمه عظیمی‌فرد دبیری ویژه‌نامه علی‌محمد حق‌شناس را در شماره نوزدهم «چامه» به عهده داشته است.

در بخش شعر و ترجمه، شعرهای احمد عبدالمُعطی حجازی، شاعر مبارز و کهنسال مصری را فرزانه حمانیان و صادق رحمانی ترجمه کرده‌اند. سعید یوسف‌نیا، مانی موسوی غزل‌های خود را به دوستداران شعر کلاسیک تقدیم کرده‌اند. مسعود غفوری در کارگاه ترجمه شعرهای «مونگ لن؛ Mong-Lan» را بررسی کرده است. دو داستان از «کیت شوپن؛ kate chopin» را روح‌الله داتلی بیگی، پژوهشگر ساکن اصفهان ترجمه کرده است و راحله بهادر یک مصاحبه اختصاصی با «دنیل  گَسکن ؛ Daniel Gascon» داستان‌نویس اسپانیایی انجام داده و چند داستان کوتاه او را ترجمه و منتشر کرده است.

در «چامک» نیز محمدجعفر محمدزاده، رباعی‌های نظامی را در نزهة المجالس بررسی و نقد کرده است و مسعود عابدین‌نژاد در بخش دوم و پایانی سلسله یادداشت‌هایی با نام «ضد خاطرات» نقبی به زندگی دکتر احمد فردید از دفتر خاطرات دانشجویی زده و فضای درس و کلاس او را واکاویده است.

بنا بر اعلام، شماره بیستم دوماهنامه ادبی «چامه» که هفته اول آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر می‌شود، ویژه‌نامه‌ای برای‌ سیروس نوذری، پژوهشگر ادبی و شاعر کوتاه‌سرا خواهد بود که کیوان اصلاح‌پذیر شاعر و منتقد شیرازی دبیر این بخش خواهد بود. 

علاقه‌مندان به نسخه کاغذی علاوه بر کتابفروشی‌ها و دکه‌های معتبر می‌توانند برای خرید نسخه کاغذی به طور مستقیم به این نشانی  https://idpay.ir/chamehmag/shop  مراجعه و آن را تهیه کنند.

همچنین از این‌جا می‌توانید صفحات آغازین شماره نوزدهم «چامه» را مشاهده کنید.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST