کد مطلب: ۲۶۵۵۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰

کتابی که مخاطبش را مخاطب‌شناس می‌کند

وینش: زیربنای کتاب «هنر شناخت مردم؛ چگونه می‌توان دیگران را سریع ارزیابی کرد و به زبان خودشان با آنان سخن گفت» را مدل روان‌شناختی قدرتمند و بسیار معتبری به نام تیپ‌بندی شخصیت یا تیپ‌های شخصیتی تشکیل می‌دهد که بیش از ۲۰ سال در کسب‌وکار، آموزش و مشاوره به کار گرفته‌شده است. هنر شناخت سریع افراد جهشی است حقیقی در ارتباطات میان فردی؛ زیرا بر قدرت تیپ‌سازی شخصیت می‌افزاید و افراد را قادر می‌سازد به سرعت و با دقت خصایص شخصیتی کلیدی را در دیگران تشخیص دهند و به مؤثرترین شکل با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

هنر شناخت مردم؛ چگونه می‌توان دیگران را سریع ارزیابی کرد و به زبان خودشان با آنان سخن گفت

نویسنده: پل دی تیگر، باربارا بارون تیگر

مترجم: محمد گذر آبادی

ناشر: هرمس

نوبت چاپ: ۱۸

سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۳۰۴

همه می‌دانیم که آدم‌ها با هم فرق دارند؛ چیزی که برای یک نفر انگیزه‌بخش و محرک است، ممکن است بر دیگری هیچ تأثیری نداشته باشد. کلید برقراری ارتباط با دیگران خواه برای تفهیم نظرات‌مان باشد و خواه برای تأثیر گذاشتن بر تصمیمات آن‌ها، درک انگیزه‌هایشان و توانایی پاسخگویی به نیازهای آن‌هاست. همه ما به طور ذاتی قادریم این نشانه‌ها را که گاهی بسیار ظریف و پوشیده هستند، درک کنیم. هرچند آدم‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد و بی‌همتایی دارند، وجود این تفاوت‌های شخصیتی را نمی‌توان امری تصادفی تلقی کرد، ویژگی‌های انسان‌ها قابل شناسایی و تشخیص و اغلب قابل پیش‌بینی است. زیربنای کتاب «هنر شناخت مردم؛ چگونه می‌توان دیگران را سریع ارزیابی کرد و به زبان خودشان با آنان سخن گفت» را مدل روان‌شناختی قدرتمند و بسیار معتبری به نام تیپ‌بندی شخصیت یا تیپ‌های شخصیتی تشکیل می‌دهد که بیش از ۲۰ سال در کسب‌وکار، آموزش و مشاوره به کار گرفته‌شده است. هنر شناخت سریع افراد جهشی است حقیقی در ارتباطات میان فردی؛ زیرا بر قدرت تیپ‌سازی شخصیت می‌افزاید و افراد را قادر می‌سازد به سرعت و با دقت خصایص شخصیتی کلیدی را در دیگران تشخیص دهند و به مؤثرترین شکل با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

کتاب هنر شناخت مردم... برای هر کسی که از ارتباط و مراوده با دیگران لذت می‌برد، یا به این کار نیاز دارد مفید است؛ برای برخی خوانندگان انگیزه اولیه برای یادگرفتن هنر شناخت سریع افراد این است که در کار خود به موفقیت بیشتری برسند. این کتاب به خواننده‌اش کمک می‌کند تا به سرعت ویژگی‌های رابطه با مخاطبش را برای برقراری ارتباط با او تشخیص دهد و نشانش می‌دهد که با مخاطبانش چگونه حرف بزند که شانس بیشتری برای جلب نظر آن‌ها داشته باشد، یا چه بگوید که اعتماد مخاطبش را به گفتار و کردار خود جلب کند. انسان‌ها عمدتاً به دنبال این هستند که با آدم‌های مهم زندگی‌شان تفاهم و ارتباط بیشتری داشته باشند؛ اگر این‌طور است، کتاب هنر شناخت مردم... مجموعه‌ای از بصیرت‌ها و ژرف‌نگری‌ها را در اختیار آن‌ها می‌گذارد که شاید هرگز به آن دست نمی‌یافتند یا شاید فراگرفتن آن مدت‌های مدید طول می‌کشید.

خواندن کتاب هنر شناخت مردم به دلایل بسیاری شباهتی به اکثر کتاب‌های دیگر ندارد؛ درواقع نویسندگان از مخاطب‌شان می‌خواهند این کتاب را نه صرفاً کتابی که اطلاعاتی به آن‌ها می‌دهد، بلکه بیشتر نوعی درس زندگی تلقی کنند و با آن همراه شوند. نویسندگان این کتاب معتقدند در این صوت کتاب‌شان مثل هر درس زندگی دیگری، احتمالاً تأثیر زیادی بر آن‌ها خواهد داشت و هیچ بعید نیست که طرز نگاه و نوع ارتباط آن‌ها را با مردم برای همیشه تغییر دهد.

نویسندگان این کتاب خود را در برابر یک پرسش و مسئله اساسی درباره راه و روشی که در این کتاب آمده است مسئول دیده‌اند و تلاش کرده‌اند یک شبهه مهم در این رابطه را از بین ببرند. آن مسئله و شبهه این است که اگر این کتاب بتواند راه و روش شناخت سریع مردم را به مخاطبش یاد بدهد، آیا این شناخت نمی‌تواند مورد سوءاستفاده خوانندگان قرار بگیرد و آن‌ها با شناخت طرف مقابلشان قابلیت آسیب‌رساندن به او را پیدا کنند؟ نویسندگان کتاب در برابر این پرسش هدفشان از نگارش این اثر را این‌گونه توضیح می‌دهند: «هدف از طراحی کتاب این نیست که به افراد برای آسیب ‌رساندن به دیگران یا سوءاستفاده از آن‌ها کمک شود، بلکه کمک به افراد برای درک بهتر خودشان و دیگران است به‌نحوی‌که بتوانند با موفقیت بیشتری ارتباط برقرار کنند. درنهایت ما در تصمیم خود برای در میان گذاشتن یافته‌هایمان با دیگران بر این باوریم که مزایا و فوایدی که خیلی‌ها از آن بهره می‌برند به‌مراتب بیشتر از آسیب‌های احتمالی است که توسط تعدادی معدود ایجاد می‌گردد ارتباط بهتر باعث تفاهم، بردباری و صلح بیشتر می‌شود. ما برای رسیدن به این اهداف تلاش می‌کنیم».

کتاب حاضر به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود؛ بخش اول با عنوان «علت واقعی رفتار آدم‌ها چیست؟» مقدمه جامعی است بر مبحث تیپ‌های شخصیتی و به مخاطب کمک می‌کند تیپ شخصیتی خود را شناسایی کند. در بخش دوم با عنوان «سیستم: یاد بگیریم چگونه مردم را سریع بشناسیم» مخاطب متوجه می‌شود چگونه خصایص شخصیتی دیگران را بر اساس ظاهر، زبان، زبان بدن، شغل و علایق آن‌ها شناسایی کند. به‌علاوه با تأثیر تیپ‌های شخصیتی بر نحوه ارتباط افراد با یکدیگر آشنا می‌شود و یاد می‌گیرد چگونه - با استفاده از فنون معتبری که توانایی فرد را برای ارتباط موفق‌تر با هر نوع آدمی افزایش می‌دهد - مردم را به سرعت بشناسد. در بخش سوم با عنوان «آشنایی با شانزده تیپ شخصیتی» مخاطب این کتاب با ظرایف و جزئیات همه این تیپ‌ها آشنا می‌شود.

نویسندگان کتاب هنر شناخت مردم... پل. دی. تیگر و باربارا بارون تیگر هر دو به اتفاق هم صاحب شرکت مشاوران ارتباط LLC هستند. آن‌ها طی ۱۵ سال گذشته با چاپ دوم کتاب به‌عنوان متخصص استفاده کاربردی از تیپ‌های شخصیتی شناخته‌شده‌اند. کتاب نخست آن‌ها «کاری را انتخاب کن که برای آن ساخته‌شده‌ای؛ یافتن شغل مناسب بر اساس رموز تیپ‌های شخصیتی» نام داشت که پیشگام استفاده از تیپ‌های شخصیتی برای کمک به افراد در یافتن شغلی حقیقتاً رضایت‌بخش و انجام موفق‌ترین جستجوی شغلی بوده است. کتاب دوم آن‌ها هم با عنوان «تربیت بر اساس طبیعت؛ تیپ شخصیتی فرزند خود را درک کنید و پدر و مادر بهتری باشید» به والدین کمک می‌کند فرزندان خود را بیشتر درک کنند و روش‌های مؤثری برای تربیت بچه‌هایی که باهم و با والدین خود خیلی فرق دارند، ارائه می‌دهد.

باربارا به‌عنوان مشاور با ده‌ها موسسه اقتصادی، بیمارستان و مدرسه کار کرده و به هزاران مدیر، مشاور، معلم و مربی در زمینه کاربردهای تیپ شخصیتی آموزش داده است. پل به عنوان مشاور هیئت‌منصفه، پیشگام استفاده از تیپ‌های شخصیتی به عنوان ابزاری جهت کمک به حقوقدانان برای تشخیص تعصبات و پیش‌داوری‌ها در اعضای هیئت‌منصفه و ایجاد روش‌های ارتباطی مؤثر برای قانع کردن آنان بوده است. این دو نویسنده در سراسر کتاب تلاش کرده‌اند هر سؤالی را که حدس می‌زنند برای مخاطبانشان پیش بیاید، بلافاصله پاسخ دهند. به‌علاوه تعداد زیادی مثال‌های واقعی، فهرست، نمودارهای مفید و طرح‌های گرافیکی در کتاب گنجانده‌اند تا خواندن هنر شناخت مردم... را تبدیل به تجربه‌ای آموزنده کنند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST