کد مطلب: ۳۰۱۵۵
تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱

«تام پین» و «یادگیری آزادی» در کتابفروشی‌ها

به گزارش ایسنا، کتاب «تام پِین» نوشته مارک فیلپ با ترجمه محمد قائد در ۱۶۸ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار تومان در فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: تامس پِین را می‌توان متفکر سیاسی و روزنامه‌نگار و نویسنده انقلابی پیشرو عصر جدید دانست. جدا از شخصیت آزادمنش و گرچه نامتعارف و بحث‌انگیزش، نکته مهم در آثار او این بود که تا آن زمان کمتر کسی با این درجه از حرارت و شور نه درباره عامه مردم، بلکه در باب مباحثی اساسی برای عامه مردم مطالبی همه‌فهم نوشته بود.

امروز بیش از دویست سال پس از مرگ او، مثلا برای توضیح عدالت اجتماعی به زبان ساده، دشوار بتوان شیوه‌ای کاملا متفاوت از سبک نیرومند و شورانگیزش یافت که به همان اندازه موثر افتد.

در سی و هفت سالگی تازه قلم به دست گرفت و نه‌تنها عامه مردم را علیه اشرافیت و نظام موروثی (به عنوان چیزهایی ضدعقلی، ضدخدایی و ضد بشری) می‌شوراند، که شخصا در سه کشور عَلَم طغیان علیه نظام‌های سنتی برافراشت. کتاب «عقل سلیم»(۱۷۷۶) او خوانده‌شده‌ترین رساله چاپی انقلاب امریکا بود و «حقوق بشر»(۱۷۸۱-۱۷۹۲) او مشهورترین دفاعیه انقلاب فرانسه بود- فراخوانی به انقلاب در سراسر جهان.

بر سر اصول و عقایدش هزینه بسیار داد؛ در بریتانیا یاغی‌اش شمردند، در فرانسه بخت یار بود که از اعدام گریخت، و در بازگشت به آمریکا آتئیست و ژاکوبنش خواندند و بدنامش کردند.

تام پین پیشتاز نویسندگان/ انقلابیون حرفه‌ای عصر جدید و یکی از نامدارترین و موفق‌ترین آن‌هاست و از این رو باید بیشتر با او و اندیشه‌هایش آشنا شد.

«تام پین» و «یادگیری آزادی» در کتابفروشی‌ها

دیگر کتاب منتشر شده در فرهنگ نشر نو، کتاب «یادگیری آزاد: چگونه با آزاد گذاشتن غریزه بازی کودکان ما شادمان‌تر و خودبسنده‌تر و یادگیرندگان بهتری در همه عمر می‌شوند» نوشته پیتر گرِی با ترجمه مهدی غلامی است که در ۳۸۲ صفحه با شماگان ۱۶۵۰ نسخه و با قیمت ۱۹۰ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: بازی خودانگیخته و بدون نظارت به یادگیری‌ خودانگیخته و اعتمادبه‌نفس کودکان کمک می‌کند. این همان نتیجه لذتب‌خش و قانع‌کننده‌ای است که پیتر گری در «یادگیری آزاد» با استفاده از تحقیقات علمی و زیست‌شاسیِ تکاملی نشان می‌دهد. او در این کتاب فرایند طبیعی و نشانه‌های یادگیریِ خودانگیخته در اجتماع را بررسی می‌کند، از ارزش اجتماعی و جسمی و اخلاقیِ «بازی» صحبت می‌کند که مادام‌العمر است، و ریشه‌ها و پیامدهای کمترْبازی‌کردن در دهه‌های اخیر را نقد می‌کند. گری بینشی عمیق و علمی درباره آزادی و یادگیری بازی به ما می‌بخشد. «یادگیری آزاد» کتابی است که مشتاقانه خواهید خواند و الهام‌بخش‌تان خواهد بود.

لنوراسکنازی، نویسنده «بچه‌های طبیعی» درباره این کتاب نوشته است که همه کودکان عاشق یادگیری‌اند. ولی اکثرا از مدرسه بیزارند. ما نیز از بحث درباره این گسست گریزان بودیم، تا این‌که «یادگیری آزاد» همچون نهیبی از راه رسید. اگر نگران بوده‌اید که چرا کودک کنجکاوتان دارد رخوت‌زده و عبوس و کج‌خلق می‌شود، پاسخ نزد پیتر گری است- و راهِ چاره نیز.

دیوید سلون ویلسون، استاد ممتاز زیست‌شناسی و انسان‌شناسی دانشگاه ایالتی نیویورک نیز درباره این کتاب می‌گوید: نظام آموزشی مدرن مانند آن آرزوهای داستان‌های عامیانه است که سرانجامی ناخوشایند می‌یابند. کتاب پیتر گِری ما را از هزارتوهای پیامدهای ناخواسته این نظام آموزشی بیرون می‌کشد و به شیوه طبیعی‌تری هدایت می‌کند که در آن کودکان مجال خودآموزی دارند. چه بسا پیام گری به نظر دست‌نیافتنی برسد، اما پایه و بنیان علمی مستحکمی دارد. «یادگیری آزاد» تأثیری آنی بر کودکان شما خواهد گذاشت.»

همچنین لورت لین درباره این کتاب می‌نویسند: گیرا، منسجم و خوش‌بیان. مصرانه این کتاب را به همه والدین، آموزگاران، و هر آن‌کس که دل در گروِ رشد آموزش در جامعه دارد توصیه می‌کنم.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST