کد مطلب: ۲۹۶۸۹
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱

تراژدی برای درهم شکستن حصار بی‌تفاوتی‌ها

 ایلنا: کتاب «در این قایق لعنتی دیگر جا نیست» نوشته ماتئی ویسنیک با ترجمه زهره خلیلی نمایشنامه‌های دراماتیک است که توسط نشر هنوز در قالب مجموعه ادبیات جهان- نمایشنامه با قیمت ۴۹ هزار تومان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

این نمایش اثری دراماتیک و به معنای واقعی غیر تخیلی است. پناهنده‌ها از پاکستان، افغانستان، الجزایر، سومالی، اریتره، عراق، لیبی، مغرب، هائیتی و بسیاری از کشورهای دیگر هستند و دیگر آینده‌آی برای خود نمی‌بینند. میلیون‌ها تن (چند میلیون؟ نمی‌دانیم) مهاجر نامیده می‌شوند و تنها یک دغدغه دارند: خود را به اروپا برسانند. این چند سال اخیر اروپا به وحشت افتاده است.

عقیده اغلب مردم و سیاستماران متعهد بر این است که آن‌ها حدود ۸۰ میلیون انسانند که در مناطق جنگ زده زندگی می‌کنند و در واقع حق دارند که خواهان حمایت‌های بین‌المللی، از قبیل پناهندگی سیاسی، باشند. اما اکنون مرزها اندک اندک بسته شده‌اند و همه جا سیم خاردار کشیده‌اند. اروپا گویا تسلیم این وسوسه شده که از ارزش‌های خود کوتاه بیاید. این نمایش یک تراژدی انسانی است که در مقابل چشمان ما رخ می‌دهد، اما حداقل یک هدف مهم دارد: درهم شکستن حصار بی‌تفاوتی‌ها.

این اثر از ۲۵ صحنه تشکیل شده و البته دارای صحنه‌های مکمل نیز هست. حداقل دو بازیگر زن و سه بازیگر مرد در نقش‌های چندگانه این نمایشنامه در نظر گرفته شده‌اند و البته ۶صحنه اضافه در صورت لزوم نیز در نظر گرفته شده است. شخصیت‌هایی مانند قاچاقچی، زن، مرد، الیهو، علی، فهد، عرضه کنندگان کالا در غرفه‌ها، رییس جمهور، مشاور رسانه‌ای، متصدی کفن و دفن، پیرزن، مترجم، مردی که می‌خندد، ایوب و فالگیرها در این نمایشنامه به چشم می‌خورند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST