img
img
img
img
img
رویدادها و برنامه‌های فرهنگی شهرکتاب آمل در سال ١۴٠٢

رویدادها و برنامه‌های فرهنگی شهرکتاب آمل در سال ١۴٠٢

شهر کتاب آمل در راستای برگزاری دوره‌ای نشست‌های فرهنگی، ادبی و هنری خود، در سال ١۴٠٢ نیز میزبان تعداد زیادی ازاین‌دست رویدادها بود که گزارش موجز تعدادی از آن‌ها به شرح زیر است:
در تاریخ ٢٢ خرداد ١۴٠٢ شهرکتاب آمل میزبان مریوان حلبچه‌ای مترجم و نویسنده ادبیات کرد بود. در این نشست به نقد و بررسی کتاب «آخرین انار دنیا» نوشته‌ی بختیار علی -که از وی به‌عنوان مهم‌ترین نویسنده ادبیات معاصر کرد- یاد می‌شود پرداخته شد. علی آثار متعددی در زمینه رمان، نقد ادبی و جستار سیاسی منتشر کرده است. مریوان حلبچه‌ای مترجم کردزبان ایرانی نیز تاکنون تنها مترجم آثار «علی» در ایران بوده است.
در این نشست که با همکاری آقای مهدی پور عمران نویسنده و منتقد ادبی برگزار شد، حلبچه‌ای با مروری بر کلیت آثار بختیار علی و‌ سبک‌ رئالیسم جادویی، -که خصیصه‌ی بارز آثار این نویسنده است- است، به تحلیل و نقد کتاب «آخرین انار دنیا» پرداخت.
همچنین در این نشست، مراسم رونمایی و جشن امضاء آخرین ترجمه مریوان حلبچه‌ای با عنوان «خانه گربه‌ها» از هیوا قادر برگزار شد.

شهرکتاب آمل همچنین در ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ به بهانه چاپ آخرین رمان مسعود فروتن با نام «عزیز جون» میزبان این نویسنده بود.
عزیزجون که زندگی‌نامه واقعی یکی از نزدیکان نویسنده است، فروتن را بر آن داشت تا در این جلسه به بازگویی خاطرات کودکی خود و زادگاهش آمل بپردازد. این نشست با رونمایی و جشن امضاء این کتاب به پایان رسید.

درنهایت در تاریخ ۱ آذرماه ۱۴۰۲ نیز، نشست «فرم‌های نوشتار انتقادی، با نگاه به کتاب سیاست جستار» که همراه با جشن امضاء و رونمایی این کتاب بود با حضور «امیر کمالی» مترجم و گردآورنده اثر برگزار شد.
در این نشست مترجم ضمن معرفی جستار و انواع آن و روند تکاملی‌اش در غرب، به خوانش برخی از فصول کتاب پرداخته و به سؤالات مخاطبان پاسخ داد.