کد مطلب: ۱۰۸۲۰
تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶

«صد سال» روایتی است از یک تاریخ

ایسنا: مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس اعتقاد دارد که «صد سال» دالان و روایتی است از یک تاریخ که با پایمردی یک فرهنگور به ثمر نشسته است.

به گزارش ایسنا، کوروش کمالی‌سروستانی شامگاه شنبه چهارم شهریور در مراسم رونمایی از کتاب «صد سال» اثر حسن مشکین‌فام گفت: نویسندگان، شاعران، مهندسان و هنرمندان گرد هم جمع شدیم تا  صدسالگی اثر استاد مشکین‌فام را به جشن بنشینیم.

او اضافه کرد: «صد سال» حکایت تاریخ فرهنگی استان فارس است؛ «صد سال» حکایت دالان‌های تاریک، رنج‌ها، نوشته‌ها، گراورها، کلیشه‌ها، خط‌ها، سختی‌ها، سرب‌ها و دردهای چاپخانه‌داران، «صد سال» رنج ناشران، «صد سال» تحمل روزنامه‌نگاران، صد سال به آن سال‌ها. «صد سال» گزیده‌ای است، دالانی است،‌ روایتی است از یک تاریخ، روایتی که استاد مشکین‌فام با عشق، با احساس و با پایمردی بیش از ۳۰ سال از عمر خود را پای آن گذاشته است.

وی حسن مشکین‌فام را عکاس، نقاش، پژوهشگر و نویسنده‌ای برشمرد که نشان داد فیلم‌سازی هم بلد است و اضافه کرد: همه این کوشش‌ها به شکل فردی، با پایمردی، با رنج، با دیدن بی مهری‌ها، با کمی امکانات، در سال‌های مختلف پی ریخته شد تا امروز دانشنامه فرهنگ فارس در شش جلد هزار حکایت، هزار روایت، هزار شخصیت و هزار اتفاق سبز شود.

کمالی‌سروستان خاطرنشان کرد: اکنون اولین جلد از این هزارگان رونمایی می‌شود؛ اولین جلد را استاد مشکین‌فام خوب انتخاب کردند؛ نشر، چاپ، روزنامه، طلوع آگاهی، آغاز تجدد، شروع تحول، درک.

او اضافه کرد: همه این اتفاقات نشان می‌دهد که ما با مردی طرفیم از جنس احساس و عشق، از جنس دوربینی و توان، از جنس وقف؛ وقف فرهنگی.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: ما در مرکز اسناد معمولاً آثار ارزشمند را ثبت، مستند و آرشیو می‌کنیم و آقای مشکین‌فام امروز آمادگی مستند شدن، ثبت شدن و آرشیو شدن دارد؛ آرشیوی در تاریخ فرهنگ فارس.

کمالی‌سروستانی یادآور شد: مجموعه کار مشکین‌فام، دانشنامه‌ای تصویری و تحقیقی و آن هم تحقیق میدانی و گفت‌وگوی رودررو با شخصیت‌های تأثیر گذار فرهنگ فارس بوده و این کار ستودنی و ارزشمند و ماندگار است

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST