کد مطلب: ۱۲۹۹۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷

نگاهی به وضعیت کتابفروشی سال ۲۰۱۷

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پابلیشینگ نیوز، انجمن کتابفروشان آلمان با ارایه اطلاعات و آمار مربوط به سال ۲۰۱۷ نشان داد ارزش فروش کتاب در آلمان در سال ۲۰۱۷ کاهشی ۱.۶ درصدی را تجربه کرد.

در مجموع بازار فروش کتاب آلمان برابر ۹.۱ میلیارد یورو (برابر ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا) گزارش شد که در مقایسه با رقم ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سال ۲۰۱۶، کاهشی ۳۰۰ میلیون دلاری را نشان می‌دهد. این بازار سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۳ روندی افزایشی را تجربه کرده بود.

در این آمار، میزان فروش آنلاین کتاب که به معنی فروش کتاب‌های چاپی به صورت آنلاین است رشدی ۱.۵ درصدی را تجربه کرد و برابر یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون یورو (برابر ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار آمریکا) بود.

فروش کتاب‌های الکترونیکی اما کمی کاهش یافت که میزان آن برابر ۱.۴ درصد در مقایسه با سال پیشتر بود. اما این کاهش با افزایش شمار کتاب‌های فروخته شده روبه رو شده و ۲۹.۱ میلیون نسخه کتاب الکترونیکی فروخته شد که حدود یک میلیون نسخه بیشتر از سال ۲۰۱۶ بود. بخشی از این کاهش مبلغ فروش به دلیل کاهش قیمت متوسط فروش کتاب‌های الکترونیکی است که حدود ۵.۱ درصد به نسبت سال ۲۰۱۶ گزارش شده و به حدود ۶.۳۸ یورو (برابر ۹.۸۷ دلار آمریکا) برای هر نسخه بوده است. در همین حال شمار خریداران نیز ۷.۷ درصد کاهش یافته است. اما آنهایی که کتاب می‌خرند نسخه‌های بیشتری خریداری می‌کنند.

بر طبق این گزارش در همه نوع‌ کتاب به جز کتاب مدرسه‌ای و کتاب درسی کاهش فروش در سال ۲۰۱۷ مشاهده شده است. فروش کتاب‌های داستانی که به صورت سنتی از همه بالاتر است، با کاهشی یک درصدی روبه رو شد. در بخش کتاب کودکان و نوجوان کاهش وسیع‌تری دیده شد و ۲.۳ درصد افت فروش مشاهده شد.

در همین حال شمار کتاب‌های منتشر شده اوریجینال در آلمان به رقم ۷۲۴۹۹ عنوان در سال ۲۰۱۷ رسید که در مقایسه با رقم ۷۲۸۲۰ عنوان در سال ۲۰۱۶، کمتر است. اما آمار کتاب‌های ترجمه شده ثابت باقی ماند و حتی افزایشی اندک را نیز تجربه کرد و از ۹۸۸۲ عنوان در سال ۲۰۱۶ به رقم ۹۸۹۰ عنوان در سال ۲۰۱۷ رسید. انگلیسی، فرانسوی و ژاپنی بیشترین زبان‌هایی بودند که مترجمان آلمانی به سراغ آنها رفتند.

از دیگر نتایج این گزارش این بود که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، تعداد خریداران کتاب در بازار مصرف‌کننده (که شامل کتاب‌های درسی و کتاب‌های تخصصی نمی‌شود) و به ۶.۴ میلیون نفر کاهش پیدا کرد. قوی‌ترین کاهش در رده سنی ۴۰ تا ۴۹ سال بود که ۳۷ درصد افت یافت. بعد ازآن رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سال با ۲۶ درصد کاهش و ۲۰ تا ۲۹ سال با ۲۴ درصد کاهش قرار گرفتند. افرادی که سن‌شان تا ۱۹ سال بود و افراد مسن‌تر از ۵۰ سال آمار خرید کتابشان ثابت باقی ماند یا حتی هزینه بیشتری در این زمینه کردند.

در سال ۲۰۱۷ شمار افراد آلمانی که حداقل یک نسخه کتاب خریدند برابر ۲۹.۶ میلیون نفر بود. در همین حال شمار آنهایی که کتاب بیشتری خریدند افزایش یافته و به طور میانگین ۱۲.۴ عنوان کتاب در سال ۲۰۱۷ خریدند که در مقایسه با ۱۱ عنوان در سال ۲۰۱۳ قابل توجه است. این افراد در عین حال پول بیشتری برای خرید کتاب‌هایشان هزینه کرده‌اند. میانگین پولی که یک فرد برای خرید کتاب داده است از ۱۱۶.۷۰ یورو (۱۸۰.۵۰ دلار) در سال ۲۰۱۳ به ۱۳۷.۴۰ یورو (برابر ۲۱۲.۶۰ دلار) در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST