کد مطلب: ۲۱۹۸۹
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

رونمایی از جاروب اولین اپلیکیشن جمع‌آوری پسماند خشک تهران

رونمایی از جاروب اولین اپلیکیشن  مجاز جمع آوری پسماند خشک تهران صبح امروز، دوشنبه ۲۶ خرداد ماه ۹۹ با حضور مهندس پیروز حناچی شهردار تهران، مهندس محسن هاشمی رئیس شورای شهر، دکتر محمد فرجود مدیرعامل سازمان فاوا، دکترصدرالدین علیپور مدیر عامل سازمان پسماند و بنیانگذاران جاروب مهندس ‎مهدی فیروزان و مهندس امیر نیک مرام و همچنین دکتر شهاب‎جوانمردی مدیر عامل فناپ به عنوان شریک استراتژیک جاروب برگزار شد. با اعطای مجوز فعالیت جاروب توسط محمد فرجود، جاروب اولین اپلیکیشنی است که برای جمع آوری زباله خشک مجوز فعالیت در پایتخت را خواهد داشت.

پیروز حناچی شهردار تهران با ابراز خرسندی از پیگیری مستمر همکارانش در رسیدن به برنامه روشن و مشخص برای حل چالش های مدیریت پسماند پایتخت ادامه داد: حضور استارت آپ ها و استفاده از خلاقیت جدید از ویژگی های مهم این برنامه و جلب نظر و همکاری مردم، کلید واژه مهم این برنامه است. تحول عظیمی که از طریق مشارکت مردم ایجاد می شود. هدف ما رعایت استانداردها  و بهینه کردن موضوع پسماند شهر برای ایجاد تجربه متفاوتی برای شهروندان است. بخشی از مشکلات فعلی موضوع پسماند مربوط به شیوه جمع آوری از مخازن سطح شهر است؛ معضلات مختلفی مثل: حضور موش ها در شهر تهران،رجوع زباله گردهای خارج از پروسه و جمع آوری توسط کودکان کار. حناچی افزود: نگاه کاهش پسماند را باید در بین مردم تبدیل به یک فرهنگ رایج کرد.

صدرالدین علیپور در ابتدای مراسم با اشاره به اینکه معضلات مدیریت پسماند شهر از فرم ذخیره سازی تا مخزن های جمع آوری و... همه یک چرخه بهم پیوسته اند ادامه داد: تمام این مسیر بهم متصل است. نظام یکپارچه کاپ راه حل ماست که بر ۶ محور استوار است.  علیپور از هوشمند سازی فرآیند پسماند به وسیله اپلیکیشن هایی جامع که با مراجعه به درب منازل و مکانیزم تشویقی مشارکت و فرهنگسازی در میان شهروندان ایجاد کنند؛ بعنوان یکی از مهمترین محورهای این طرح معرفی کرد و افزود: ما برای هوشمند سازی فرآیند پسماند ابتدا فراخوان جامعی منتشر کردیم و پس از جلسات متعدد فنی، اطمینان از زیر ساخت و توان مالی و بررسی های مختلف در اعطای مجوز به اپلیکیشن جاروب و به‎زی به توافق رسیدیم.

محمد فرجود مدیر عامل سازمان فاوا هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود و گفت: یکسال گذشت که ما در این مسیر به چنین نقطه ای برسیم. سال گذشته سازمان پسماند نیازهایش را به اکوسیستم نوآوری مطرح کرد، مشکلات شناسایی، نظام‎نامه طراحی و کارگروهی تشکیل شد که نتیجه آن را امروز شاهد هستیم. حسن این طرح اینجاست که بر خلاف گذشته اپلیکیشن در کل شهر فعالیت دارد و امکان تجمیع داده ها نیز وجود دارد. تمام این فرآیند به سیستم یکپارچه شهرداری  متصل است و از درخواست تا تحویل بطور یکپارچه رصد خواهد شد. فرجود اضافه کرد:  کاربران با ثبت درخواست در اپلیکیشن جاروب می توانند همزمان یک حساب کاربری در اپلیکیشن تهران من نیز داشته باشند.

مهدی فیروزان بنیانگذار جاروب بعد از دریافت مجوز فعالیت از فرجود گفت: من از مردم و رسانه ها دعوت می کنم که حال که پس از فرآیند طولانی که این دو اپلیکیشن برای بررسی فنی، آی تی، ساختار اجرایی و تطبیق با سیاست های  شهرداری چه در سازمان پسماند و چه در فاوا از سر گذراندند و به انتخابشان از بین ۱۲ مجموعه دیگر منتهی شد، حامی ما باشند. این کار یک حرکت ملی است و نیازمند بازیگران ملی است. بنیانگذار جاروب اضافه کرد:  شناسا، فناپ و بانک پاسارگاد به عنوان شرکای استراتژیک جاروب و شهرکتاب به عنوان هسته فرهنگ و فرهنگسازی، دیگر شریک استراتژیک جاروب است.  فیروزان با تاکید به اینکه تجربه نرم افزاری ایران در فیدیبو، لایو بوک و حتی در بخش های لجستیک مثل اسنپ در اختیار تیم جاروب است از مردم و رسانه ها دعوت کرد که برای کاهش پسماند و حل مشکلات زیست محیطی و گامی ارزشمند در مسیر توسعه پایدار، همراه جاروب باشند.

بخش پایانی مراسم رونمایی از ناوگان جاروب در محوطه سر باز ساختمان بهشت بود. ناوگانی با طراحی منحصر به فرد که نویدبخش فصل تازه ای در مدیریت پسماند شهر تهران در مسیر چشم انداز توسعه پایدار است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST