کد مطلب: ۲۴۴۹۲
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

باید از تجربیات جهانی در تعطیل نکردن کتاب‌فروشی‌ها استفاده کنیم

ایبنا: مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تعطیلی‌ کتاب‌فروشی‌ها طی هفته جاری گفت: اگر در ایام نوروز محدودیت‌ها به شکل بهتر و سنگین‌تر اعمال می‌شد، دیگر نیازی نبود که با آغاز هفته کاری، کتاب‌فروشی‌ها و یک‌سری از مشاغل دیگر تعطیل باشند اما مساله اینجا است که ما همیشه بعد از حادثه حسرت کارهای انجام‌نداده قبل را می‌خوریم.

وی افزود: به‌هرحال اعمال این تعطیلی ضروری بود اما اینکه باز هم در همین شرایط تصمیم درست بگیریم، مهم است زیرا محصولات فرهنگی امکان پر کردن اوقات فراغت مردم در خانه‌ها را دارد و الان کشورهایی که با فرهنگ آمیختگی بیشتری دارند، کتاب‌فروشی‌های خود را تعطیل نکرده‌اند.

فیروزان با اشاره به برخی از این کشورها عنوان کرد: در ممالکی مانند هند، اتریش، آلمان، فرانسه و لبنان در زمان الزامی شدن تعطیلی‌ صنوف و فروشگاه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها تعطیل نشده‌اند و مردم می‌توانند به راحتی از کتاب‌فروشی‌ها کتاب خریداری کرده و در خانه بمانند.

وی یادآور شد: ما نباید امکانات در خانه ماندن را به مردم ندهیم و توقع داشته باشیم که آن‌ها در خانه باشند؛ بنابراین به عنوان یکی از قدیمی‌های این صنف می‌گویم باید از تجربیات جهانی در حوزه تعطیلی مشاغل استفاده کرد و این تجربه فقط مختص غربی‌ها نیست؛ بلکه کشورهای شرقی هم کتاب‌فروشی‌ها را از جمله مشاغل ضروری در نظر گرفته‌اند.

فیروزان با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئول بخش فرهنگ ستاد ملی مقابله با کرونا است باید تجدیدنظر بکند، گفت: نباید با این کار بار مالی کتاب‌فروشان افزایش و تعهداتشان افزایش پیدا کند. مردم تا یک مدتی می‌توانند بدون امکانات فرهنگی در خانه بمانند اما باید شرایطی ایجاد شود که اوقات فراغتشان را با کتاب و اسباب‌بازی‌های فرهنگی پر کنند.

وی همچنین درباره تبعات این تعطیلی‌ها برای کتاب‌فروشان ادامه داد: کتاب یک کالای فرهنگی ارزان‌قیمت است و نسبت به بقیه کالاها هنوز افزایش قیمت نداشته است. به دنبال این تعطیلی‌ها فعالان این حوزه از یکسو به دلیل قیمت پایین کتاب‌ها و از سوی دیگر به دلیل تعطیلی‌ها ضرر مضاعف می‌کنند.

فیروزان با بیان اینکه همکاران ما در شهر این ریسک را می‌پذیرند که در این اوضاع پاندمی به کتاب‌فروشی‌ها بیایند، تاکید کرد:‌ هدف اصلی و نهایی ما خریداری کتاب از سوی مردم است تا آن‌ها بتوانند در این شرایط به راحتی و سهولت به کتاب دسترسی داشته باشند و دست‌اندرکاران این صنف این فداکاری را می‌کنند اما دولت هم باید به این فداکاری توجه کند.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST