کد مطلب: ۳۳۹۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲

هنوز متحیرم «سامانه» معادل چه واژه‌ای است؟

ایسنا: این مترجم در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره فرآیند واژه‌سازی و اهمیت آن تأکید کرد: در زبان عربی نه به عنوان سنتی جدید - که سال‌هاست این عادت وجود دارد - برای واژه‌های جدیدی که از دل تکنولوژی درمی‌آیند یا واژه‌های فرهنگی که از غرب می‌آیند، معادل عربی گذاشته می‌شود. آن‌ها برای تئا‌تر «مَسرَح» و برای الکتریسیته «کهربا» را قرار داده‌اند که راحت و خوب در زبانشان جا هم افتاده است.
او در ادامه عنوان کرد: مسأله این نیست که واژه‌گزینی درست یا غلط است، اگر واژه غربی در زبان ما جا افتاده باشد و ما بخواهیم معادلی برای آن بسازیم و کمی کج‌سلیقگی به خرج دهیم، ممکن است واژه به سخره گرفته شود و بسیاری از همین برخورد‌ها با واژه‌ها نتیجه کار کسانی است که در انتخاب‌هاشان حسن سلیقه ندارند. «تارنما» یا «رایانه» در‌‌ همان برخورد اول هم توی ذوق نمی‌زنند و چون زود هم معادل‌سازی شده‌اند، تا حد زیادی جا افتاده‌اند.
میرعباسی همچنین گفت: در زمان پهلوی اول هم چنین برخوردهایی صورت گرفت و‌گاه واژه‌ها مسخره می‌شدند؛ مثلا می‌گفتند به جای «مستقیم محرمانه» گذاشته‌اند «سیخکی یواشکی».
او با اشاره به اهمیت آشنایی مردم با الگوهایی که بر اساس آن‌ها واژه‌سازی می‌شود، گفت: اگر بیایند واژه‌ها را بر اساس ریشه‌های پهلوی آن‌چنانی بسازند، قطعا با زبان امروز ما سازگار نمی‌شود و جا نمی‌افتد. اما اگر ویژگی‌های زبان را درنظر بگیرند و واژه‌سازی کنند، مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ زیرا زبان ما قابلیت واژه‌سازی زیادی دارد و با پیشوند‌ها و پسوند‌ها می‌توان به واژه‌سازی دست زد.
می‌رعباسی با انتقاد از ابهام در برخی از معادل‌سازی‌ها تأکید کرد: من هنوز متحیرم که «سامانه» معادل چه واژه‌ای است؛ چون ما این واژه را در عرصه‌های مختلف داریم. هم «سامانه هوا‌شناسی» را استفاده می‌کنیم و هم «سامانه اطلاعاتی». من از خیلی از دوستانم هم در این‌باره پرسیده‌ام، اما به جواب مشخصی نرسیده‌ام.
کاوه می‌رعباسی با اشاره به این‌که پافشاری بر سر استفاده از واژه‌ها می‌تواند در گسترش آن‌ها مؤثر باشد، گفت: جا افتادن این واژه‌ها بستگی به پافشاری و تلاشی که برای عمومی شدن آ‌ن‌ها می‌شود، دارد. اما واژه «گفتمان» گویا برای واژه «discourse» قرار داده شده است. اما بسیاری به غلط «گفتمان» را به جای «دیالوگ» و به معنای «گفت‌وگو» استفاده می‌کنند و این واژه را از مفهوم اصلی‌اش دور کرده‌اند.

کلید واژه ها: کاوه میرعباسی -
0/700
send to friend
نظرات 1
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    لیلا پنجشنبه 10 مرداد 1392
    با عرض سلام و احترام- سامانه به معنای (منظومه. نظم دار. دستگاه. سیستم. مجموعه ای از اندام ها یا اجزای به هم پیوسته که در راستای یک هدف با یکدیگر همکاری می کنند. ) سامانه جایگزین دو واژه سیستم و منظومه است مثل سیستم هواشناسی (سامانه هواشناسی)یا سیستم اطلاعاتی (سامانه اطلاعاتی)- منظومه شمسی (سامانه خورشیدی) .
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST