کد مطلب: ۸۱۱۶
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵

برگزاری کنگره جهانی «فلسفه ارسطو» در یونان

ب

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: کنگره جهانی فلسفه با محوریت «فلسفه ارسطو»، با حضور اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگران بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در منطقه تاریخی آکروپولیس سالن «هردوت آتن» برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین افتتاحیه کنگره جهانی «فلسفه ارسطو» که به مناسبت ۲۴۰۰ سال تولد ارسطو نامگذاری شده است، با حضور صدها تن از اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگران بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله ایران روز شنبه، ۱۹ تیرماه در منطقه تاریخی آکروپولیس سالن «هردوت آتن» که قدمت تاریخی آن به بیش از سه هزار سال بر می‌گردد، برگزار شد.

در این گردهمایی بزرگ که وزیر فرهنگ، ورزشی و امور دینی و همچنین، جمعی از مقامات فرهنگی و هنری یونان  و همچنین علی محمد حلمی، رایزن فرهنگی کشورمان و برخی از دیپلمات‌های دیگر کشورها حضور داشتند، نیکولایوس ووتسیس، وزیر فرهنگ و امور دینی یونان طی سخنانی، گفت: یونسکو سال ۲۰۱۶ میلادی را سال ارسطو نامگذاری کرده است و این برای ما یونانیان و تمام طرفداران فلسفه ارسطویی و اندیشمندان و فیلسوفان جهان یک افتخار است.

وی در ادامه، افزود: اندیشه‌ها و فلسفه ارسطو باعث شکوفایی علم و تاسیس اولین دانشگاه در قرن دهم یعنی حدود ۲۰۰۰ سال پیش برای مسائل فلسفی، علوم انسانی اخلاق و عدالت شد. گرچه ارسطو در یونان متولد شد، اما فلسفه و افکار او جهان شمول شد و دانشگاه‌های زیادی برای بررسی ایده‌های فلسفی وی، راه‌اندازی شد.

نیکولاتوس اضافه کرد: اساس تعلیمات و اندیشه‌های ارسطو برای تذهیب نفس و خودسازی انسان‌ها است. او انسان بودن و تامین زندگی بر اساس ارزش‌های والای انسانی را مهم دانست و برای ارتقای ارزش‌های اخلاقی و عدالت تلاش کرد.

وزیر فرهنگ یونان، ضمن تشکر از بیش از ۲۰۰۰ نفر جمعیت حاضر از بیش از ۵۰۰ استاد و اندیشمند و هنرمندانی که از بیش از ۲۰ کشور جهان در این مراسم شرکت کرده بودند کنگره را افتتاح و برای نشست‌های علمی و کنفرانس که تا ۲۵ تیرماه جاری ادامه دارد، آرزوی موفقیت کرد.

پس از آن، کنستادینوس ودوریس، رییس انجمن فلسفه یونان و دبیر کنگره طی سخنانی با اشاره به عمق فلسفه ارسطو و خدماتی که او به جامعه بشری ارائه کرده است، گفت: ایده‌های ارسطو جهت رساندن انسان به سعادت بر اساس احترام و ارزش‌های والای انسانی یعنی انسان ایده‌آل قرار دارند، به همین منظور، امروز بعد از دو هزار و چهار صد سال برای پرداختن و بررسی ایده‌های فلسفی وی در اینجا گردهم آمده‌ایم تا با احترام به ایده‌ها و ارزش‌هایی که او به جامعه بشری ارائه کرده، جشن بگیریم.

ودوریس همچنین، گفت: ایده‌های ارسطو که در حال حاضر که مناطقی از جهان با خشونت و تنش‌هایی که برگرفته از خصلت حیوانی و جهل گرفتار است، پیام دوستی، احترام به ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی که ارسطو منادی آن بود از بیش از هر زمان دیگری برای جامعه انسانی ضروری است.

وی در ادامه سخنان خود، یادآور شد: خدمات جهان اسلام در حفظ و ارائه فلسفه ارسطویی بسیار مهم است. اندیشمندان جهان اسلام در گذشته باعث حفظ و ارائه اندیشه و فلسفه ارسطو شدند و خدمات ارزنده‌ای در این راستا انجام دادند و امروز نیز اندیشمندان جهان اسلام بیش از دیگر کشورها به حفظ ایده‌های فلسفی ارسطو همت می‌گمارند.

بنابر اعلام این خبر، در این کنگره ۱۵ نفر از اساتید دانشگاه‌های ایران مقالاتی پیرامون فلسفه ارسطو در حوزه فلسفه، کلام، حقوق و اخلاق ارائه خواهند داد. براین اساس، مراسم اختتامیه این کنگره ۲۵ تیرماه جاری در دانشگاه آتن برگزار خواهد شد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST