کد مطلب: ۸۷۴۲
تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵

برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی انجمن ایرا‌ن‌شناسان اسپانیا در دانشگاه مورسیا

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مادرید: ششمین کنگره دوروزه ایران شناسان اسپانیا روزهای پنجشنبه و جمعه با حضور برناردو کاسکالس سالیناس، معاون بین‌الملل دانشگاه مورسیا، علیرضا اسماعیلی، رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در اسپانیا، آلفرد کاواناق، رئیس انجمن ایرانشناسی اسپانیا، خواکین رودریگز ورگاس، دبیر انجمن و اساتید و محققان شرکت‌کننده، در محل دانشگاه مورسیا برگزار گردید.

در مراسم افتتاحیه این کنگره که به همت انجمن ایران شناسان اسپانیا و رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران و همکاری دانشگاه مورسیا برگزار گردید ابتدا آقای پروفسور برناردو کاسکالس طی سخنانی ضمن عرض خیرمقدم به اساتید و محققان و تشکر از رایزنی فرهنگی و انجمن ایران‌شناسان اسپانیا به اهمیت مطالعات ایران‌شناسی پرداخته و با توجه به تاریخ و تمدن دیرینه ایران، آن را امری ضروری برای هر دانشگاه در رشته تاریخ و میراث فرهنگی و اسلام‌شناسی ارزیابی نمود.

وی در ادامه با اشاره به پی گیری‌های انجام‌شده توسط رایزنی فرهنگی و مجموعه دانشگاهی کمپوس مارنوستروم برای برگزاری این کنگره افزود:

دانشگاه مورسیا آمادگی دارد تا با نهادها و مراکز علمی ایران ارتباطات علمی داشته و پروژه‌های مشترکی را با همکاری یکدیگر انجام دهند.

 پروفسور آلفرد کاواناق رئیس انجمن ایران شناسان اسپانیا نیز به عنوان سخنران دیگر در برنامه افتتاحیه ضمن تشکر از دانشگاه مورسیا و رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در اسپانیا بیان داشت که پروژه ایران‌شناسی در اسپانیا از این نظر که موجب افزایش کارشناسان و متخصصان ایران‌شناسی و در نتیجه اعمال "دیپلماسی فرهنگی" می‌شود، حائز اهمیت است.

در ادامه علیرضا اسماعیلی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا با اشاره برگزاری نشست‌های متعدد در دانشگاه مورسیا از سال گذشته تا کنون گفت که ایران و اسپانیا، دو کشور با تمدن غنی و دیرینه هستند که در پهنه بین‌المللی جایگاه بزرگی دارند و روابط دو کشور دیرپا بوده که قدمتی به درازنای تاریخ دارد.

وی ادامه داد: از دوران ایران باستان تا عصر نفوذ اسلام و قدرت یافتن آن در منطقه آندلس شمار زیادی از اندیشمندان، متفکران و هنرمندان این دیار، تباری ایرانی داشتند و آنان با حضور در این منطقه، فرهنگ، ادبیات و دانش ایرانی را در حوزه تمدنی اسپانیا و ایبری برجسته کردند.

رایزن فرهنگی افزود: روابط سیاسی دو کشور نیز سابقه‌ای طولانی دارد و در این خصوص انریک سوم پادشاه اسپانیا، "کلاویخو" نخستین سفیر خود را در اوایل قرن پانزدهم میلادی به ایران اعزام کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: اکنون نیز در آستانه چهارصدمین سال روابط سیاسی دوجانبه و همچنین در صدمین سال تأسیس سفارت ایران در اسپانیا، خوشحالیم که ششمین کنگره ایران‌شناسان اسپانیایی را در شهر زیبا، تاریخی و دانش پرور مورسیا برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، حمایت از برگزاری این نوع برنامه‌ها را جزو اصلی‌ترین فعالیت‌های خود در گسترش و تعمیق روابط دوجانبه می‌داند و در این راستا یاداشت تفاهم همکاری‌های علمی و فرهنگی با دانشگاه مورسیا به امضا رسید، این برنامه به عنوان یکی از ثمرات این امضا است.

وی یاد و خاطره پروفسور «خوسه ماریا بلاسکز» استاد برجسته حوزه ایرانشناسی را که چند ماه پیش درگذشت و اولین رئیس افتخاری انجمن ایران‌شناسان بود، گرامی داشت.

سخنرانان در این کنگره دوروزه در سه بخش (پانل) ایران قبل از اسلام، ایران بعد از اسلام و ایران معاصر، مقالات خود را ارائه نمودند.

همچنین پس از پایان هر بخش که در یک نیم روز صورت گرفت، سخنرانان به پرسشهای مطروحه پاسخ گفتند.

 

f

d

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST