img
img
img
img
img
شهرکتاب مرکزی؛ مجموعه‌ای برای دانش‌افزایی

شهرکتاب مرکزی؛ مجموعه‌ای برای دانش‌افزایی

شهر کتاب مرکزی یکی از مهم ترین و بزرگترین شهر کتاب‌های تهران در خیابان شریعتی است مجموعه‌ای که از آن به عنوان قلب شهر کتاب‌های شهر تهران نام می‌برند مجموعه‌ای که برای در دسترس قرار دادن محصولات فرهنگی برای مردم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب برگزاری کارگاه‌ها. سخنرانی‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی و علمی ترجمه و انتشار کتب ارزنده در زمینه فلسفه ادبیات و علوم انسانی و شکل گرفت. شهرکتاب از نخستین روزهای تاسیس، بزرگداشت فرزانگان و برگزاری سخنرانی بیشکسوتان امر تحقيق تألیف و ترجمه را در دستور کار خود قرار داد و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلسات نقد و بررسی کتاب، سمینارهای علمی و فرهنگی از دیگر فعالیت‌های دائمی و موفق شهر کتاب است شهر کتاب مرکزی در دومین روز اسفند سال ۸۹ پس از چند ماه فعالیت آزمایشی افتتاح شد.

شهر کتاب مرکزی با بیش از یک دهه فعالیت یکی از بزرگترین و کامل ترین مجموعه‌های فرهنگی هنری در تهران است این مجموعه با ۲۵۰۰ متر مساحت در سه طبقه ساخته شده و متشکل از بخش‌های مختلفی همچون کتاب بزرگسال، کتاب نفیس، موسیقی، صنایع دستی کافه کتاب کودک و نوجوان، نوشت‌افزار نوشت‌افزار لوکس، هدایا، کتاب خارجی و خدمات مشتریان است.

تنوع بالایی از هدایای هنری شامل گل و گیاه، تراریوم‌ها، زیورالات دست‌سازه، تابلو، شمع‌های زیبا، کارت پستال محصولات چوب و سفال، ماگ، پیکسل، کیسه‌ها و پاکت‌های هدیه و… را می‌توانید پیدا کنید بخش صنایع دستی متشکل از محصولات هنرمندان ایرانی است و شامل آثار چوبی سفالی، سرامیکی، ظروف و زیور‌آلات مسی شیشه‌ای، وسایل چرمی، نمدی و تابلوهای خط و نقاشی است. با دیدن و با خرید آنها می‌توانید بخشی از خانه یا اتاقتان را با هنر سنتی ایرانی تزیین کنید. گنجینه مطبوعات این مجموعه روزنامه‌های قدیمی بعد از دوران قاجاریه که به صورت صحافی شده بودند را شامل می‌شود.

بخش اصلی که کتاب‌ها هستند، بسیار وسیع و بزرگ است موضوعات متنوعی از شعر و ادبیات کلاسیک و معاصر ایران و جهان. داستان‌های طنز و رمان‌های ایرانی و خارجی گرفته تا کتب تاریخی ایران و جهان، فرهنگ مردمی و اساطیره مذهبی، علوم اجتماعی و مطالعات زنان. ادیان علوم سیاسی، فلسفه، عرفان، روان‌شناسی، تربیتی، پزشکی، سلامت، مدیریت، خانواده نمایشنامه و فیلمنامه هنر، سینما و تئاتر، معماری و هنرهای تجسمی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اینجا وجود دارد. تنوع بالای موضوعات کتاب‌ها به گونه‌ای است که برای هر سن و علاقه و نگرشی می‌توانید کتاب مورد نظرتان را پیدا کنید.

بین قفسه‌های کتاب، صندلی‌هایی وجود دارد تا بتوانید کتاب انتخابی‌تان را با خیال راحت بخوانید. در کنار کتاب‌های بخش آثار شنیداری، گیفت‌شاپ و کافه این مجموعه قرار دارد. طبقه بالا بخش کتاب‌های زبان اصلی است و در کنار آن بخشی دارد برای وسایل دیجیتال، طبقه پایین دنیایی رنگارنگ مختص کودک و نوجوان و در کنار آن بخش نوشت‌افزار قرار گرفته است که گردش در این طبقه خالی از لطف نیست. از تازه‌های موسیقی و سی‌دی کنسرت‌ها گرفته تا موسیقی متن فیلم و سریال‌های مختلف ایرانی و خارجی و حتی صدای شاعر را می‌توانید از اینجا خریداری کنید.

با ورود به درون شهر کتاب علاوه بر فضای روبه رو و اطرافتان، یک پلکان به پایین و یک پلکان به بالا می بینید و متوجه می‌شوید که این فضا سه طبقه دارد. این مکان شامل بخش‌های مختلفی بوده که با تابلوهای راهنما نشان داده شده است. طبقه اول شهر کتاب مرکزی جایی است که می‌توانید آنها را بیابید. از مد و فشن، آشپزی، ادبیات و هنر، موسیقی، عکاسی، گرافیک، تاریخ، طراحی جواهرات و معماری گرفته تا دایره المعارف های علمی، علوم روان‌شناسی، طبیعی، سیاسی، اجتماعی، مدیریت، و تجارت، صنعت، ورزش، کتب آموزشی زبان‌های مختلف و… را در قسمت کتاب‌های خارجی با زبان اصلی‌شان برای تمامی سنین خواهید یافت طبقه زیرهمکف مختص کتاب کودک و نوجوان و نوشت‌افزار است که طراحی و رنگ و تزیینات فضای آن شادتر و پویاتر است. در آن انواع کتاب‌های کانون پرورشی فکری، دایره‌المعارف‌ها، داستان‌های ایرانی، ادبیات کهن فارسی، مذهبی، تخیلی، مهارت‌های زندگی هنری در گروه‌های سنی الف، ب و ج وجود دارد. انواع سی‌دی‌ها و نرم افزارهای آموزش، سرگرمی، فیلم‌های کودک و نوجوان، وسایل بازی و سرگرمی، بازی‌های فکری و هدیه‌های متناسب با کودکان را نیز می‌توانید در اینجا پیدا کنید. بخش جذاب آن برای کودکان محل بازی است.

کافه کتاب، بخش انتهایی سالن را پر کرده است جایی که می‌توانید لذت خوردن یک نوشیدنی با صرف عصرانه را با خواندن کتاب در یک فضای سالم و آرام کامل کنید. میز و صندلی‌های چوبی، گل و گیاهان طبیعی در کنار انبوه کتاب‌ها به فضای کوچک این کافه صمیمیت و گرمی دوچندانی بخشیده استو کافه شهر کتاب مرکزی جایی است برای دوستداران کنار و همچنین برگزاری جمع‌های کتابخوانی و محفل‌های فرهنگی.

چیدمان و نمای یکی از ویترین‌ها با مناسبت‌های مختلف تغییر می‌کند و مابقی تقریبا ثابت است. بیرون در، یک تخته سیاه کوچک وجود دارد که شعر یا جملات ادبی زیبا روی آن می‌نویسند رویدادهای نمایشگاه‌ها و گالری‌های بسیاری در اینجا برگزار شده و می‌شود هر ماه بخشی از آثار یک هنرمند تحت عنوان گالری قسمت کوچکی از شهر کتاب برای عموم مردم نمایش داده می‌شود. این گالری شامل نمایشگاه‌های گروهی با انفرادی نقاشی، خطاطی و یا عکاسی می‌شود. اگر تفریحات فرهنگی و جذاب هنری را دوست دارید از رویدادهای شهر کتاب مرکزی غافل نشوید. افرادی که به شهر کتاب مراجعه می‌کنند، می‌توانند با پر کردن یک فرم کوچک و عضویت در باشگاه مشتریان از خدمات ویژه شهر کتاب مرکزی برخوردار شده و از برنامه‌های فرهنگی و نشست‌ها مطلع و از کارت تخفیف برخوردار شوند. این کار در فرهنگ‌سازی و علاقمند‌شدن جوانان و نوجوانان به کتاب و مسائل فرهنگی-هنری بسیار مؤثر است. کافی است با حضور در آنجا و پر کردن فرم کوچکی از مشخصات خود. عضو باشگاه مشتریان فرهنگی شهر کتاب مرکزی شوید.

شهر کتاب مرکزی در خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان مطهری، نبش کوچه کلاته. شماره ۷۴۳ قرار دارد.

[برگرفته از گزارشی منتشر شده در ویژه‌نامه شمیران – ستاد گردشگری شهرداری تهران]

تازه‌ترين اخبار مرتبط
تازه‌ترين خبرها
تازه‌های وبلاگ