img
img
img
img
img
جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی؛ چراغی که زود خاموش شد

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی؛ چراغی که زود خاموش شد

ایسنا/اصفهان دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کاشان گفت: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی یک نمایش فرهنگی در یک مناسبت خاص نبود، بلکه برنامه‌ای بود که با هزینه کم و با مشارکت داوطلبانه مخاطبان اجرا می‌شد.

وضعیت کتاب‌خوانی در کشور شرایط مطلوب و مناسبب ندارد چون مردم به دنبال خواندن کتاب نیستند و کودکان هم جدا از این شرایط نیستند. جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی برنامه‌ای بود که در صورت استمرار می‌توانست ضمن ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه، فرصت‌هایی نظیر شبکه‌سازی کتاب‌خوانی و فعالیت‌های ترویجی مورد توجه کودکان نوجوانان را به دنبال داشته باشد.

علی هاشمی، دبیر زبان و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: رقابت در مدرسه به گونه‌ای است که بسیاری از خانواده‌ها، به مطالعه کتاب درسی برای کسب رتبه‌های برتر و موفقیت در کنکور تمرکز کرده و به کتاب‌خوانی و تأثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی فرزندان خود توجهی ندارند و حتی کتاب‌های غیردرسی را مانع پیشرفت بچه‌ها می‌دانند.

وی افزود: نظام آموزشی در مدرسه، فقط محدود به تدریس یک کتاب یکسان در سراسر کشور است و در نتیجه، دانش‌آموزان و خانواده‌ها بر این باور هستند که نیازی به مطالعه کتاب داستان و شعر نیست .

این دبیر زبان و ادبیات فارسی، تصریح کرد: صدا و سیما که خود را رسانه ملی می‌داند، در شبکه‌های اصلی، برنامه خاص برای معرفی کتاب خوب ندارد و کمتر فیلمی است که شخصیت‌های آن اهل کتاب‌خوانی باشند.

هاشمی تأکید کرد: افراد فعال در چرخه تولید کتاب می‌توانند برنامه‌های متنوعی را برگزار کنند تا مخاطبان را به کتابخانه و کتاب‌خوانی تشویق کنند و کتاب در دسترس کودکان قرار بگیرد و کمبود کتاب در شهرهای کوچک و روستاها جبران شود.

وی گفت: برپایی تورهای کتاب‌گردی، فرصتی است که خانواده‌ها به کتاب و کتاب‌خوانی توجه کرده و کتاب خوب در زمان مناسب آن باید در اختیار شهروندان جامعه قرار بگیرد و کودکان هم حق انتخاب کتاب نیز داشته باشند.

این دبیر زبان و ادبیات فارسی، افزود: اختلال در خواندن و فهمیدن، یکی از مشکلاتی است که دانش‌آموزان ما گرفتار آن شده‌اند، در حالی که با خواندن کتاب داستان و شعر این مشکل برطرف شده و فرایند یادگیری درس‌هایی مثل ریاضی و فیزیک نیز آسان می‌شود.

همچنین یک تسهیلگر حوزه کتاب به ایسنا، گفت: برپایی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی فرصتی بود تا تسهیلگران به شیوه‌های ابداعی خود در هر منطقه جغرافیایی که زندگی می‌کنند کتاب خواندن را ترویج کرده و فرهنگ مطالعه را نهادینه کنند.

معصومه خجوی افزود: کتاب‌خوانی با بخشنامه و جشنواره ترویج نمی‌شود بلکه باید دولت راهکارهای متنوعی را اجرا کند که یکی از این راهکارها توزیع رایگان کتاب در مدرسه و مراکز پیش دبستانی و به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها است.

وی تصریح کرد: دولت برای راه‌سازی از مردم پول نمی‌گیرد بنابراین باید برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی نیز شرایطی را ایجاد کند که کودکان و سایر شهروندان برای تهیه کتاب، هزینه‌ای نپردازند حتی اگر سالی یک کتاب باشد.

این تسهیلگر حوزه کتاب تأکید کرد: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی منجر به تنوع در شیوه‌های خواندن کتاب شده بود. بلندخوانی، گروه خوانی و قصه‌گویی شیوه‌هایی است که کودکان می‌پسندند که هر سه شیوه در این رویداد فرهنگی مورد توجه بود.

خجوی گفت: دومین ویژگی باشگاه‌های کتاب‌خوانی، ترکیب کتاب، هنر و بازی بود که در قالب ساخت فیلم از داستان کتاب یا برای معرفی کتاب و حتی تماشای فیلم که یکی از ابزارهای ترویج کتاب‌خوانی بود مورد استقبال کودکان قرار گرفته بود.

وی افزود: گفت‌وگو، یکی از شیوه‌های مؤثر در ترویج کتاب‌خوانی است که کتاب خوانده شده توسط کودکان مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت که این شیوه هم فرهنگ گفت‌وگو و احترام به نظر یکدیگر را در جامعه نهادینه می‌کند.

دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کاشان نیز به ایسنا، گفت: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی یک برنامه ملی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی کودکان بود که نخستین دوره آن در سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

انسیه شعبانی تبار، افزود: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی یک نمایش فرهنگی در یک مناسبت خاص نبود بلکه برنامه‌ای بود که با هزینه کم و با مشارکت داوطلبانه مخاطبان اجرا می‌شد.

وی افزود: آموزش، برای اجرای هر برنامه یک ضرورت است و بر این اساس در تابستان هر سال، مربیان و مروجان کتاب‌خوانی در کارگاه آموزشی شرکت کرده و شیوه‌های جذب مخاطب به روش تسهیلگری و الگوهای ترویج مطالعه را آموزش دیده و سپس با حضور ۱۲ نفر یک باشگاه را تشکیل می‌دادند.

دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کاشان، تصریح کرد: مزیت اول جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، محل تشکیل آن است که می‌تواند در مدرسه، کتابخانه، مسجد، مراکز بهزیستی، سرای محله، فرهنگسرا و حتی در مجتمع‌های مسکونی باشد.

شعبانی تبار گفت: دومین ویژگی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، حمایت‌های هدفمند دولت از جامعه هدف و تخفیف به کتاب‌خوان بود و مخاطبان می‌توانستند کتاب خود را انتخاب کرده و با تخفیف آن را بخرند.

وی افزود: گردش کتاب‌بین اعضای باشگاه در طول دوره برگزاری جام باشگاه‌ها یکی از مزیت‌های طرح بود به طوری که هر یک از آنها می‌توانست ۱۲ کتاب را بخواند در حالی که فقط یک کتاب خریده بود.

دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کاشان افزود: بهره‌گیری هم‌زمان از ظرفیت دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های غیردولتی یکی دیگر از ویژگی‌های طرح بود که با برنامه‌های متناسب با هر منطقه بر پایه تجربه کنشگران مردمی اجرا می‌شد و تفاوت‌های فردی و منطقه مورد توجه بود.

شعبانی تبار تصریح کرد: برگزاری تورهای کتاب‌گردی یکی از طرح‌های جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی بود. کودکی که بارها همراه خانواده خود به فروشگاه می‌رود این فرصت را داشت که به کتابفروشی نیز رفته و یک تجربه لذت بخش را رقم بزند.

وی گفت: برگزاری جشن امضای کتاب توسط نویسندگان و دیدار با آنها برای همه افراد جامعه جذاب است که در باشگاه‌های کتاب‌خوانی فراهم شده بود. رویدادهای فرهنگی متنوعی مثل مسابقه‌های نقاشی، عکاسی و کاریکاتور حول موضوع کتاب برگزار می‌شد که بستر مناسبی برای گسترش کتاب‌خوانی فراهم می‌کرد.

دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کاشان اظهار کرد: فعالان فرهنگی در طول دوره برگزاری جام باشگاه‌ها، ۱۳۰ باشگاه تشکیل دادند که جمعیتی حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر عضو آن بودند و ادامه این برنامه می‌تواند به یک جنبش کتاب‌خوانی در جامعه تبدیل شود.

انتهای پیام