img
img
img
img
img
رونمایی از کتاب دانشگاه خیابان در شهرکتاب مرکزی

رونمایی از کتاب دانشگاه خیابان در شهرکتاب مرکزی

شهرکتاب مرکزی در شامگاه جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ میزبان یکی از پراستقبال‌ترین رونمایی‌های کتاب در سال گذشته بود.

کتاب دانشگاه خیابان: پنجاه ماه در برج سپهر، روایت گرم و خواندنی حجت‌‌اله صیدی از دوران مدیرعاملی خود در بانک صادرات را ثبت کرده است.

در نگاه اول به نظر می‌رسد که در این کتاب باز هم یکی از آن گزارش‌های خشک اداری و آمارهای پر از ارقام بزرگ و نمودارهای رنگ‌آمیزی شده بانکی مواجه خواهیم بود، اما بلافاصله نشانه‌های زیادی نمایان می‌شود که کنجکاوی‌های تازه‌ای را برمی‌انگیزد. در این کتاب ما نه با یک گزارش بانکی ساده بلکه با روایتی پیچیده و همه‌جانبه از رخدادهای سال اخیر مواجه هستیم. برای نمونه، در پشت جلد کتاب چنین آمده است:

همان ماه‌های نخست کار بود که یک‌بار همسرم، سر سفره شام، ناگهان پرسید «خرس حمله کرده است؟» گویا چیزی را در چهره‌ام خوانده بود، با این که همواره تلاش داشتم علامتی از اضطراب یا نگرانی بروز ندهم و اغلب نیز موفق بودم. پاسخ دادم «خرس که دیرزمانی است حمله را شروع کرده، شاید هم خرس‌ها..» البته دوام آورده‌ایم، اگرچه با زخم‌هایی بر تن.

و فصلی از کتاب به خرس گریزلی اختصاص دارد که چطور از راه  شرکت‌های اقماری به بانک حمله کرد.

به این ترتیب، کتاب حجت‌اله صیدی از روایتی بانکی فاصله می‌گیرد و روایتی رمان‌گونه و جذاب از رخدادها ارائه می‌دهد. او برای این کار او به ریشه‌های فرهنگی واژه‌های بانکی بازمی‌گردد تا بهتر بتواند با مخاطب عمومی ارتباط برقرار کند:

در این فصل اما قصد دارم که وجه متفاوتی از این واژه‌ها را به کار برم از دیدگاه مدیریتی آمیخته با ادبیات فارسی، به گونه‌ای که مفاهیم ذخیره، اندوخته و سرمایه، نه به عنوان اسم، بلکه به مثابه صفت یا موصوف تلقی شوند برای موضوعی واحد.

کتاب «دانشگاه خیابان» علاوه بر گزارش‌ تاریخی جامعی که از شرایط و  حوادث آن روزها به دست می‌دهد، می‌تواند در مجموعه گزارش‌های مدیریتی و حتی به عنوان یک الگوی بومی از مجموعه کتاب‌های اسرار مدیریت قرار گیرد، گزارشی واقعی‌ و ملموس از گرفتاری‌ها و راه‌حل‌ها در هزارتوی جامعه و فرهنگ و سیاست ایرانی.

با آن که نوشتن گزارش از دوران سپری شده مدیریتی امر مرسومی شده است، اما این کتاب الگوهای تازه‌ای را برای نوشتن ارائه می‌دهد و مرزهای تازه‌ای برای نگارشی‌ گرم و فراگیر ترسیم می‌کند و با این کار موفق به ثبت و ارائه تجربه‌های بیشتری می‌شود.

در شب رونمایی از کتاب «دانشگاه خیابان» جمع زیادی از مدیران، شاعران، نویسندگان، و اهالی سیاست دور هم جمع شدند و خود این نشست هم جایی برای گفت‌وگوی میان فرهنگ و اقتصاد و مدیریت شد.

 

تازه‌ترين اخبار مرتبط
تازه‌ترين خبرها
تازه‌های وبلاگ