کد مطلب: ۱۵۰۴۰
تاریخ انتشار: سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷

در کوچه‌های پراگ

دکتر بهادر باقری

این روزها به لطف دوست قدیمی و فرزانه‌ام جناب آقای علی اصغر محمدخانی، توفیقی یافتم تا خاطرات سفر و مأموریت همکار ارجمندمان سرکار خانم دکتر زهرا ابوالحسنی چیمه با عنوان زیبای«در کوچه‌های پراگ» (مشاهده‌های اجتماعی، زنانه و ادیبانه) را بخوانم. ایشان از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ برای تدریس زبان فارسی به کشور چک اعزام شده‌اند و این کتاب کوچک و جمع و جور، که به زیبایی و آراستگی در نشر هرمس منتشر شده، ما را با گوشه‌گوشه‌ی این سیر و سلوک محققانه، استادانه، مادرانه و صمیمانه همراه می‌کند.

در نگاه نخست، نثر بسیار پاکیزه، دلکش، شوخ و شنگ، جوان، زنده و تپنده‌ی کتاب، دل و جان خواننده را شکار می‌کند. کتاب در قالب یادداشت‌های کوتاهی است که هریک عنوانی دارد و با شعر کوتاهی از نویسنده آغاز می‌شود و معمولاً در هر یادداشت، انسان یا انسان‌هایی با نام یا بی‌نام و نشان محور این خاطرات‌اند.

نویسنده ما را با معماری پراگ، ساختمان‌ها، خیابان‌ها، کوچه پس کوچه‌ها، کافه‌ها، اتوبوس و تراموا و محیط درس و دانشگاه و از همه مهم‌تر دنیای درون و برون و پیچیده‌ی آدم‌ها آشنا می‌کند. نگاه زنانه‌ی دقیق و جزئی‌نگر ایشان، هیچ نکته‌ای را فرونگذاشته و نادیده نینگاشته، از رنگ روی و موی تا خیم و خوی نیک و بد پیر و جوان و احساسات آن‌ها و احساسات خودش، بدون تعارف و تکلف و لاپوشانی و روی و ریا، به جولان جوشان قلم سپرده‌است و سفرنامه‌ای دل‌انگیز و شیوا و خواندنی و ماندگار آفریده است.

من چون خودم نیز سفرنامه‌ی ناچیزی حاصل سه مأموریت اوکراین، کلمبیا و اروگوئه را تقریباً آماده نشر کرده‌ام و به این کار و بار دلبسته‌ام، دستاورد هنرمندانه و ژرفکاوانه‌ی خانم دکتر ابوالحسنی را که گاه در توصیف و شخصیت‌پردازی و تعلیق‌آفرینی به مرز داستان کوتاه نزدیک می‌شود، با دقت و لذت خواندم و خواستم ضمن عرض شادباش و خداقوت و قدردانی از ایشان، از دیگر همکاران و سروران گرانقدر نیز خواهش کنم خاطرات سفر خود را بنویسند و دیگران را نیز از یافته‌های بکر و بدیع خود بهره‌مند نمایند. تکثیر زیبایی، زیباست. مطمئناً این خاطرات و یادداشت‌ها هم برای عموم مردم و هم به‌ویژه برای استادان اعزامی بعدی بسیار آموزنده و ارزنده خواهد بود. وزارت علوم، بیش از دویست استاد گران‌ارج تا کنون به کشورهای مختلف جهان اعزام کرده‌است و مستندسازی و ثبت دستاوردهای ناب و درخشان آنان، برگ زرینی در تاریخ آموزش عالی و روابط علمی و فرهنگی بین‌المللی خواهد بود.

پیش از این کتاب مستطاب «روزهای کاتالونیا»، منتشر شده بود که روزنگارهای سفر جناب دکتر جلال‌الدین کزازی به اسپانیاست که از دوازدهم فروردین ماه ۱۳۷۶ آغاز گرفته است و در پنجم تیرماه ۱۳۷۸ پایان پذیرفته است. ایشان «آنچه را در درازنای این سفر دیریاز که به آهنگ تدریس زبان پارسی و ایران‌شناسی به دانشجویان اسپانیایی یا کاتالانی انجام پذیرفته‌است و بر او گذشته‌است، به شیوه‌ی ویژه و نوآیین خویش در سفرنامه نویسی، به نگارش درآورده است.»

جناب استاد دکتر محمدجعفر یاحقی نیز چند سفرنامه‌ی خواندنی و گرانمایه دارند: «جزیره بی‌إآفتاب» سفرنامه انگلستان مربوط به زمانی که در دانشگاه آنجا تدریس داشته‌اند. خاطرات دوران کودکی ایشان با عنوان «آن سال‌ها» در قالب سفرنامه-خاطره. و کتاب دیگری در  شرح سفر ایشان به آسیای میانه به نام «از جیحون تا وخش».
  
چشم انتظار انتشار آثار دیگر دوستان اهل ادب و ذوق و خلاقیت نیز هستیم.

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST